Brev
ANGST? DIAGNOSE?
Hej BB.
Jeg har bare lige et spørgsmål, skal man tage ind til en læge og få ansigt som en diagnose? Eller kan man bare selv sige at man har det, hvis man har alle symptomerne?
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Jeg kan godt forstå, at du kan blive i tvivl om det.
Du kan ringe og tale med lægen i telefon. Det kan også være, at du kan skrive mail til din læge. Her kan du fortælle om, hvordan du har det og de symptomer, du mærker. Så vil lægen snakke med dig om det og sammen finder I ud af, hvad der er bedst at gøre.
Telefonnummeret til din læge står på dit gule sundhedskort. Det er forskelligt hvornår lægen har telefontid. De fleste læger tager selv telefonen kl 8-9 om morgenen og herefter er det ofte en lægesekretær eller en sygeplejerske, der tager telefonen. Dem kan du også snakke med.
Hvis du har symptomer, som du tænker er angst er det en rigtig god idé at tale med lægen eller en anden voksen – måske sundhedsplejersken, som du synes er god at snakke med. Eller måske skrive det til.
Jeg håber, du har mod på at tale eller skrive med en god voksen. Så du kan få hjælp til at finde ud af, hvad der er bedst at gøre.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen