Brev

Angst

Jeg tror jeg har angst.
hvordan siger jeg det til mine forældre?

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år,

Jeg kan godt forstå, at du spørger, hvordan du skal fortælle dine forældre, at du tror, du har angst. Det kan være rigtig svært, at åbne op for, hvordan man egentligt føler og har det. Især når det er noget, der ikke er så nemt, at sætte ord på. Er det mon sådan du har det?

Sammen tænker jeg, at vi kan finde på et par ideér til, hvordan du kan få fortalt dine forældre, at du ikke har det så godt.

Jeg sidder lige og får lyst til, at spørge dig, hvad der gør, du tror, du har angst? Hvilke følelser og tanker gør du dig, der giver følelsen af angst? Er det i sociale sammenhænge eller når du tænker på noget bestemt i dit liv? Måske har du søgt på nettet med nogle af de tanker og følelser, du mærker i dig selv

Angst har både psykiske og kropslige symptomer. De psykiske symptomer kan være forskellige. Det kan fx være som en konstant uro og bekymring. De kropslige symptomer kan fx være hjertebanken, sveden, trykken for brystet, rysten og søvnproblemer. Er det mon noget du kan genkende?

Det er virkelig sejt af dig, at du har søgt hjælp. Det er en rigtig god styrke, at have og skal du holde fast i. Den tænker jeg jeg, at du kan bruge fremover, også når du snakker med dine forældre.

Du kan vise dine forældre det her brev, hvor både dit eget spørgsmål og vores svar er i. Måske føles det lettere for dig, når du ikke selv skal starte samtalen? Du kan også skrive alle dine tanker og følelser ned på et stykke papir. Det kan tit være nemmere, at have skrevet nogle ting ned, inden man skal sige det højt.

Er der mon nogen af dine venner, eller søskende, der ved hvordan du har det? Det kan være du kan spørge, om de har lyst til, at sidde ved siden af dig, når du skal fortælle det højt. Sommetider kan det være rart, at have lidt støtte til at sige tingene højt.

Jeg får også lyst til at henvise dig til:

  • Vores Bange – utryg – angst, hvor du kan læse mere om angst, få gode råd og få hjælp til at lave din egen plan for at finde ro

Hvis det kan lette dit hjerte og hjælpe dig videre, så kan du også altid ringe eller skrive til os igen på 116111. Vi vil rigtig gerne hjælpe dig og støtte dig i, at få det bedre.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige eller hvis frygten styrer, den måde man er på, og hvordan man har det, så er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogen oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.

slap af og find ro vejrtrækningsøvelse

Video: gode råd om angst

Hvad er angst egenligt? Og hvordan påvirker følelsen os?

Se video’en på vores YouTube-kanal og vælg det råd, der passer til dig.

Chat
Chat
Gruppechat
Gruppechat