Brev
Angst
Hej jeg er en pige som kæmper rigtig meget med angst, specielt social angst. Det er svært at komme i skole, pga. folk. Jeg tør ikke at spise i kantinen, for jeg føler folk kigger på mig. Det at snakke med andre får min krop til reagere fysisk, så jeg bliver lidt svimmel, kraftig hjertebanken og kroppen begynder at ryste.
Jeg er blevet inviteret til fest, og i fuldskab sagde jeg ja, for når jeg er fuld er det nemt at snakke med folk, og jeg bliver slet ikke nervøs.
Det er min veninde der har inviteret mig til denne fest, så jeg kan møde hendes kæreste for det er ham der holder den. Vi bliver ca. 12 i alt, og det inkludere spisning + der er en dresscode, man skal have kjole på, og jeg går ALDRIG i kjole, da jeg føler mig ret utilpas i det. Jeg har lidt fortrudt at have sagt ja, for jeg er meget bange for det, for hvad nu hvis jeg “bliver holdt udenfor” at jeg sidder over i et hjørne for mig selv, hvis jeg spilder noget, eller de synes jeg er underlig fordi jeg er stille?
Har så mange bekymringer, og min veninde kender til min udfordring, og siger at det hele nok skal gå, men jeg føler ikke at det ville gå, jeg er så ræd. og havde overvejede at aflyse, men så bliver hun sur og skuffet, det sagde hun at hun ville blive hvis jeg meldte fra, og det forstår jeg godt. Jeg ved bare ikke hvordan jeg skal håndtere situationen, og hvad jeg kan gøre for at berolige mig selv, og ikke fremprovokere min angst, som i værste fald kan udløse sig til et angstanfald.
Pige, 18 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 18 år
Tak for dit brev, hvor du beskriver at du har angst. Du er inviteret til fest men fortryder nu at du har sagt ja.
Angst er noget mange mennesker har, så det er ret almindelig og derfor er det også muligt at få hjælp. Mon du får hjælp  – Feks. samtaler hos en psykolog eller hos din læge ?
Du skriver at du kom til at sige ja til festen da du var fuld. Når man er fuld gør man til tider ting man fortryder, og det lader til at det er sådan du har det lige nu. Prøv at tal med din veninde om hun ikke også har fortrudt noget efter indtag af alkohol – det har de fleste mennesker oplevet, og din veninde burde derved være forstående overfor din situation.
Det er ikke meningen at du skal frygte at komme til middags fest med din veninde og andre mennesker. Sådan en oplevelse skal være en god oplevelse.
Du virker til at være ret ærlig omkring angsten, så kunne det være en mulighed at være ærlig til middagen og fortælle de andre, at du har det svært med størrer forsamlinger ? Du er dog glad for invitationen, men hvis det bliver for meget for dig, så må du tage hjem.
Man kan komme ret langt med ærlighed, så jeg tænker at de andre vil påskønne dit mod. Måske der ovenikøbet sidder en i selskabet der har det ligesom dig, og så kan det jo være at I har en masse at tale om…
Ang dresscode – så synes jeg du skal tage noget tøj på som du føler dig tilpas i. Jeg synes, at du skal nævne det for din veninde, og så kan I sammen prøve at finde et kompromis til din påklædning. Man kan sagtens være festfin uden kjole. Der er masse af andre muligheder, såsom buksedragt og nederdel. Det kunne også være noget helt andet – det vigtigste er at DU føler dig tilpas.
Jeg synes du er super sej, at du har sagt ja til den fest. Også selvom du sagde ja da du var fuld. Du lader til at turde udfordre dig selv, og ikke lade angsten stå i vejen for at du skal prøve noget nyt. Det er virkelig godt gået og du kan godt være stolt af dig selv.
Du er altid belkommen til at ringe til børnetelefonen på nr 116111. Vi har også sms og chat.
Du ønskes en rigtig god fest
Kh Børnetelefonen
Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst
Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.
Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.
Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.
Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.