Angst

Hej.
Jeg er en pige på 14 år.

Jeg skriver ind til jer fordi jeg mangler svar og tror ikke mine forældre vil forstå mig.

Grunden er at jeg tror jeg har angste Lene i hvert fald for angst anfald. Fordi jeg får tidpunkter hvor jeg begynder at ryste, mine muskler kramper og jeg bliver ked af det. Det sker ud af det blå. Jeg har ikke kunne finde nogen sammenhæng mellem disse “anfald” som jeg heller ikke ved om er anfald.

Dette ved Mine forældre godt jeg har fået et par gange.
Jeg har google mig lidt frem og tilbage og er kommet frem til at det godt kunne lyde som angst noget. Men ved ikke om det er boget man kan få hjælpe til eller om det bare er en fase.

Det føles bare så ubehageligt for kan ikke styre hvad min krop gør den kramper og ryster så meget uden det vil stoppe og ved ikke hvorfor

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år

Tak for dit brev.

Du skriver, at der sker nogle ting i din krop og at det føles ubehageligt. Du har prøvet det nogle gange og dine forældre ved godt noget om det.

Det er svært for mig at afgøre, hvad det er der sker. Men det er vigtigt, at du får hjælp til at finde ud af det.

Jeg synes, at det ville være rigtig godt at du kom til lægen. Du kan fortælle lægen hvordan du har det. Lægen kan stille nogle spørgsmål og finde ud af, hvad det kan være der sker, når du ryster og kramper. Det er helt almindeligt for lægen at tale om sådanne ting og det er også lægen der kan vurdere, hvad det er der sker med dig.

Kan du tage en af dine forældre med til lægen? Hvis I sammen taler med lægen, så tænker jeg også,at dine forældre bedre ville kunne forstå dig.

Det som du beskriver kan være rigtig mange ting, men en læge er professionel og er den person, der kan hjælpe dig bedst.

Hvis du ikke helt er klar på at snakke med lægen, så kan det også være en idé at tale med sundhedsplejersken om det. Hun kan også hjælpe med at tale med dine forældre om det.

Har du brug for at tale med en rådgiver fra BørneTelefonen, så er du velkommen til at ringe til os på 116111,  vi har også SMS og chat.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.