Brev
Angst
Jeg er en pige på 15 år. Jeg går i niende klasse og er på vej i gymnasiet. Så længe jeg kan huske tilbage har jeg jævnligt haft angstanfald i form af kvalmeudbrud (som er min største frygt) og panik. Dette opstår når der psykisk er noget andet der tynger mig, som ikke viser sig på nogen anden form. det har jeg selv analyseret mig frem til.
Udover det har jeg en enorm angst for at fejle foran mennesker. Jeg er bange for at bekræfte min omgangskreds i at jeg ikke er god nok. Jeg prøver at undgå fremlæggelser ved at pjække fra skole, og jeg aflyser ofte aftaler med mine venner for ikke at skulle ud af huset.
Mine forældre har hele tiden sagt at det er noget der forsvinder med alderen. De ved ikke at det er en følelse jeg bærer rundt på hver dag, som forhindrer mig i at vise mine lærere i hvad jeg kan og afholder mig fra at være mere social.
Jeg skriver til jer fordi jeg føler at jeg har prøvet alt for at løse mit problem. Jeg har skiftet skole, venner og kærester ud, i håb om at det ville hjælpe. Men intet har virket. Jeg har svært ved at holde hovedet højt.
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige 16 år
Tak for dit brev... jeg er glad for, du har skrevet ind til BørneBrevkassen, for jeg kan se, du har det svært.
Jeg tror, der er rigtig mange unge, der ind imellem mærker angst, som du beskriver den, så jeg tror, der er mange, der kan få glæde af dit brev, og jeg håber selvfølgelig, at mit svar kan hjælpe dig.
Jeg er glad for at læse, at du har talt med dine forældre om det. Det er dejligt, at du kan gå til dine forældre, men jeg kan også fornemme, at du måske ikke helt føler, at de har forstået, hvor svært du har det... Jeg synes, du beskriver det meget flot i dit brev, så måske kunne det være en ide, at vise dem dit brev, og tale med dem igen ud fra det?
Hvis du ikke tror, det ville hjælpe at tale med dine forældre igen, tænker jeg, at det er vigtigt, at vi prøver at finde frem til en anden voksen, du vil kunne tale med om det...
Det kan måske være du har en lærer, du er specielt tryg ved... eller det kan være du kan henvende dig hos sundhedsplejersken på skolen, UU vejlederen eller måske skolepsykologen? Det kan også være et andet familiemedlem måske en bedsteforælder, tante eller onkel...
Endelig er der også på alle kommuner rådgivninger for unge, hvor du kan henvende dig anonymt og få råd og vejledning og måske høre, om der er et tilbud ved kommunen, der vil kunne hjælpe dig... Det er nemlig muligt at behandle angst!
Du er også altid velkommen til at kontakte os på BørneTelefonen eller UngeChatten, hvis du ønsker flere råd og har brug for at tale mere om angsten...
Jeg håber, at du finder frem til en voksen, der kan hjælpe dig, for jeg kan godt forstå, at det er alt for hårdt at gå med alle dine tanker alene.
Med venlig hilsen
BørneBrevkassen
Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst
Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.
Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.
Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.
Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.