Angst

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige 16 år

Tak for dit brev... jeg er glad for, du har skrevet ind til BørneBrevkassen, for jeg kan se, du har det svært.

Jeg tror, der er rigtig mange unge, der ind imellem mærker angst, som du beskriver den, så jeg tror, der er mange, der kan få glæde af dit brev, og jeg håber selvfølgelig, at mit svar kan hjælpe dig.

Jeg er glad for at læse, at du har talt med dine forældre om det. Det er dejligt, at du kan gå til dine forældre, men jeg kan også fornemme, at du måske ikke helt føler, at de har forstået, hvor svært du har det... Jeg synes, du beskriver det meget flot i dit brev, så måske kunne det være en ide, at vise dem dit brev, og tale med dem igen ud fra det?

Hvis du ikke tror, det ville hjælpe at tale med dine forældre igen, tænker jeg, at det er vigtigt, at vi prøver at finde frem til en anden voksen, du vil kunne tale med om det...

Det kan måske være du har en lærer, du er specielt tryg ved... eller det kan være du kan henvende dig hos sundhedsplejersken på skolen, UU vejlederen eller måske skolepsykologen? Det kan også være et andet familiemedlem måske en bedsteforælder, tante eller onkel...

Endelig er der også på alle kommuner rådgivninger for unge, hvor du kan henvende dig anonymt og få råd og vejledning og måske høre, om der er et tilbud ved kommunen, der vil kunne hjælpe dig... Det er nemlig muligt at behandle angst!

Du er også altid velkommen til at kontakte os på BørneTelefonen eller UngeChatten, hvis du ønsker flere råd og har brug for at tale mere om angsten...

Jeg håber, at du finder frem til en voksen, der kan hjælpe dig, for jeg kan godt forstå, at det er alt for hårdt at gå med alle dine tanker alene.

Med venlig hilsen
BørneBrevkassen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.