Brev
Angst!!!!!!
Hej jeg er en pige på 11 år
Jeg er bange for at jeg har angst for alt for meget. Jeg er nemlig altid bange hvis fx. min mor eller søster siger at de kommer hjem kl 21:00 men, jeg så ringer og de ikke tager den så tror jeg at de er blevet kidnappet, dræbt eller kommet i en bil ulykke og jeg bliver urolig og mit hjerte banker.
Den anden ting jeg tror jeg har angst for er selv at blive kiddnappet eller børnelokket fordi, fx. Hvis jeg ser en dame eller en mand så tror jeg at det er en børnelokket eller en der vil kidnappe mig og jeg har haft den her tanke i 4-5 år og har også gådet til psykolog og skolesocalrådgiver (eller noget i den stil). Jeg er stadig bange og hver gang jeg går ude skal jeg altid kigge til bage vær 5sek eller sådan noget selvom jeg er sammen med nogen fx.
Da min søster, mor og mig var i Sverige kiggede jeg hele tiden tilbage så selvom jeg er sammen med nogen så gør jeg det stadig og er virkelig mørkerad.
Hilsen den bange pige
Tak for svar på forhånd (undskyld for måske lidt for langt brev
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Pige
Mange tak for dit brev. Det må ikke være rart at være så bange. Hvor er det bare godt, at du har skrevet til BørneTelefonen, så jeg forhåbentlig kan hjælpe dig.
Der er rigtig mange mennesker, som har prøvet at være bange for noget. Men det er ikke meningen, at man skal gå rundt og være bange for at man selv eller dem man holder af bliver kidnappet og lignende. Det er nogle tanker, som man ikke skal sidde alene med – slet ikke når man er 11 år. Du fortæller, at du før har fået hjælp ved blandt andet at have snakket med en psykolog. Nu beder du om hjælp igen, og det synes jeg er rigtig flot af dig. Selvom man har fået hjælp før, kan man sagtens have brug for at få hjælp igen. Det kan være, at det vil være rigtig godt for dig at snakke med en psykolog igen.
Jeg kommer til at tænke på, om din familie ved, at du stadig er rigtig bange? Måske tror de, at du har fået nok hjælp. Måske ved de slet ikke, hvor bange du faktisk stadig er. Jeg synes, at det vil være en god ide, at snakke med din mor og/eller far om, hvor bange du er. Du kan også snakke med en anden voksen, som du synes er god at snakke med. Det kan for eksempel være en af dine bedsteforældre, en onkel eller tante. Du kan også fortælle det til en lærer. Hvis du går i en fritidsklub, kan du fortælle det til en af pædagogerne derovre. Så kan de hjælpe dig med at fortælle det til dine forældre, så du kan få mere hjælp. Hvis du synes, at det er svært at snakke om, så kan du altid vise de voksne dette brev, som du har skrevet til BørneTelefonen og mit svar. Det kan nogle gange gøre det lidt nemmere.
Jeg har snakket med flere, som har prøvet at være angst og bange. For nogle har det hjulpet at finde noget, som kan distrahere dem lidt og gøre dem mere rolige, når de oplever at blive bange. Mon der er noget, som du rigtig godt kan lide, og som kan få dig på mere rare tanker, når du bliver bange? Det kan være, at der er en sang, som du rigtig godt kan lide, som du kan lytte til. Det kan også være, at du kan se fjernsyn, når du er alene hjemme og bliver bange. Måske kunne du også lave en aftale med nogle voksne om, at du kan ringe til dem, hvis du ikke kan få fat på din mor og søster. Så ved de, at de skal være klar til at hjælpe dig og opmuntre dig, hvis du ringer.
Jeg håber, at du har mod på at følge nogle af mine råd, så du ikke behøver at gå og være bange. Du har nu bedt om hjælp, og det viser, at du faktisk er ret stærk. Derfor tror jeg også på, at du kan få nogle til at hjælpe dig.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen