Angst!!!!!!

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære Pige

Mange tak for dit brev. Det må ikke være rart at være så bange. Hvor er det bare godt, at du har skrevet til BørneTelefonen, så jeg forhåbentlig kan hjælpe dig.

Der er rigtig mange mennesker, som har prøvet at være bange for noget. Men det er ikke meningen, at man skal gå rundt og være bange for at man selv eller dem man holder af bliver kidnappet og lignende. Det er nogle tanker, som man ikke skal sidde alene med – slet ikke når man er 11 år. Du fortæller, at du før har fået hjælp ved blandt andet at have snakket med en psykolog. Nu beder du om hjælp igen, og det synes jeg er rigtig flot af dig. Selvom man har fået hjælp før, kan man sagtens have brug for at få hjælp igen. Det kan være, at det vil være rigtig godt for dig at snakke med en psykolog igen.

Jeg kommer til at tænke på, om din familie ved, at du stadig er rigtig bange? Måske tror de, at du har fået nok hjælp. Måske ved de slet ikke, hvor bange du faktisk stadig er. Jeg synes, at det vil være en god ide, at snakke med din mor og/eller far om, hvor bange du er. Du kan også snakke med en anden voksen, som du synes er god at snakke med. Det kan for eksempel være en af dine bedsteforældre, en onkel eller tante. Du kan også fortælle det til en lærer. Hvis du går i en fritidsklub, kan du fortælle det til en af pædagogerne derovre. Så kan de hjælpe dig med at fortælle det til dine forældre, så du kan få mere hjælp. Hvis du synes, at det er svært at snakke om, så kan du altid vise de voksne dette brev, som du har skrevet til BørneTelefonen og mit svar. Det kan nogle gange gøre det lidt nemmere.

Jeg har snakket med flere, som har prøvet at være angst og bange. For nogle har det hjulpet at finde noget, som kan distrahere dem lidt og gøre dem mere rolige, når de oplever at blive bange. Mon der er noget, som du rigtig godt kan lide, og som kan få dig på mere rare tanker, når du bliver bange? Det kan være, at der er en sang, som du rigtig godt kan lide, som du kan lytte til. Det kan også være, at du kan se fjernsyn, når du er alene hjemme og bliver bange. Måske kunne du også lave en aftale med nogle voksne om, at du kan ringe til dem, hvis du ikke kan få fat på din mor og søster. Så ved de, at de skal være klar til at hjælpe dig og opmuntre dig, hvis du ringer.

Jeg håber, at du har mod på at følge nogle af mine råd, så du ikke behøver at gå og være bange. Du har nu bedt om hjælp, og det viser, at du faktisk er ret stærk. Derfor tror jeg også på, at du kan få nogle til at hjælpe dig.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.