angst

Hej

Jeg har en som påvirker mig meget i verdagen

fx at jeg kan gå i panik over at være alene hjemme eller at jeg er bange for at bussen ikke kommer så jeg ikke kan komme hjem selv om jeg godt ved at jeg kan ringe til min mor eller far

og nogen gange begynder jeg at græde mit i timen fordig jeg kommer til at skabe nogle mærkelige tanker i hodet

og det er mega iriterne især når vi skal på klasse tur så render de andre piger rundt og hygger sig imens jeg ikke tør rende nogen steder fordi jeg er bange for at blive væk fra min lærer,

og på ondsdag skal vi på klassetur til københavn og har faktisk ikke løst til at tage med.

Hilsen

pigen med en ireterene angst

Pige, 11 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 11 år
Tak for dit brev, hvor er det godt, du skriver. Det lyder rigtig væmmeligt, at du sommetider oplever at blive forstyrret af ubehagelige tanker. Jeg kan godt forstå, du synes, det er mega irriterende, for din hverdag ville sikkert også være noget lettere, hvis ikke du blev forstyrret af de mærkelige tanker eller angsten.
Det er faktisk meget almindeligt, at man i perioder kan blive bange for forskellige tanker, der popper op i hovedet på. Ofte er det i 10 -12 års alderen, at man begynder at tænke mere over de ting som kan ske i forskellige situationer. Man kan sige, at vores hjerner bliver mere udviklet, og man bliver bedre til at forestille sig ting, og prøve at forudse hvad der kan ske og hvad man kan gøre for at undgå det, hvis tankerne fortæller, at det kan blive farligt. Det er altså helt normalt at tænke mere over tingene.
Det er jo egentligt godt, at man bliver bedre til det, så vi fx ved, at "hvad nu hvis jeg går ude på vejen og ikke på fortovet, så kan jeg risikere at blive kørt ned." Det er faktisk ret ofte, at man tænker og forestiller sig forskellige situationer ud fra "hvad nu hvis det skete?" og "hvad ville jeg så gøre?"  Mon du kan genkende, det jeg skriver med udviklingen og måder at tænke på?
Ofte er det i en periode, hvor tanker virker forstyrrende og skræmmende, fordi man er ved at finde ud af hvad der er godt, farligt og hvordan man kan løse situationerne. Som regel kan man godt slippe af med tankerne igen, men somme tider kan de være meget stædige og svære at slippe af med. - Især, hvis man ikke får noget hjælp til det...måske vil det hjælpe, at fortælle til nogen, hvad du tænker, fx "jeg kommer til at tænke på, hvad nu hvis det her sker, at....? Hvad skal vi så gøre?" Så tankerne kommer ud, og bliver til at dele med andre, som kan hjælpe med at berolige, så tankerne ikke kun tænker i katastrofer, men også i løsninger.
Jeg ved ikke, hvor længe, du har været plaget af de her irriterende og ubehagelige tanker, eller om du har fortalt nogen om dem..? Ud fra din beskrivelse, gætter jeg på, at dine forældre kender til dem? Men hvad med dine lærere og din nærmeste veninder? Ved de mon, at du ind i mellem bliver skræmt af tankerne..?
Jeg tror, det kunne være godt, hvis du (eller dine forældre) talte med dine lærere om, hvordan du har det, så de ved, at sådan en klassetur ikke bare er ren hygge for dig. En nøje aftalt plan kan tit være med til at holde ubehagelige tanker på afstand, den skal bare også indeholde en slags "nødplan," hvis noget går galt.
Jeg tror, det er vigtigt, at I sammen aftaler, præcis, hvad der sker på turen, hvem du går sammen med, hvornår I skal mødes og den slags. Derudover skal I selvfølgelig også have talt om, hvad du skal gøre, hvis du pludselig mærker, at de ubehagelige tanker begynder at plage dig på turen...
Måske ville det eksempelvis kunne give dig lidt mere ro, hvis du fx. havde din mobil telefon med, og hvis du fik lov at få lærernes telefonnumre, så du kunne ringe til dem, hvis de bange tanker forstyrrede dig på turen..?
Måske lyder det lidt fjollet, men jeg tror, det er en fordel at være flere mod tankerne. For ubehagelige tanker har tendens til at virke værre, hvis man er den eneste, der kender til dem...
Hvis tankerne bliver ved med at plage dig i fremtiden, og begynder at forhindre dig i at leve dit liv, som du gerne vil, så tænker jeg du og dine forældre skal tale med nogen, som har forstand på bekæmpelse af uønskede tanker. For det er der faktisk en del professionelle folk som har!
Jeg håber meget, du kan bruge svaret og at du når at se det inden turen på onsdag. Hvis du på et tidspunkt kunne tænke dig at tale med en af BørneTelefonen rådgivere om dit liv eller nogle af de tanker du gør dig, så er du meget velkommen til at ringe til os på 116 111.
De kærligste hilsner fra BørneTelefonen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.