Brev
Angst
Hej, jeg er en pige på 13 år.
Jeg har lige siden jeg var barn, haft “angst”. Det har gået op og ned, og da jeg var 8-9 år var det på sit højeste, hvor jeg var til psykolog osv. Men lige siden det har det sådan fortsat op og ned , og jeg føler at mine forældre er blevet trætte af mig, og er trætte af at jeg stadig har det skidt.
Det er næsten kun om aftenen jeg har angsten, jeg er sikker på at vi får tyveri, at vi bliver bombet osv osv. Jeg får anfald hvor jeg ryster, sveder og hiver efter vejret, om aftenen. Hvor jeg nogle gange går ind til mine forældre, men de siger til mig at jeg skal stoppe og tie stille, for de gider simpelthen ikke høre mere på mit vrøvl.
Men jeg er stadig bange, men mine forældre er ligeglade. Hvis jeg tager fat i dem om dagen og snakker om det, griner de af mig og siger jeg skal tage mig sammen, og lade vær med at komme ind og vække dem om natten. Jeg føler mig så alene. Jeg føler at jeg står helt alene uden nogen form for støtte eller lign.
Derfor skriver jeg ind til jer, i håb om at finde noget omsorg, støtte og hjælp!
Hilsen Pigen på 13 år
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år,
Tusind tak for dit brev, det er rigtigt godt, at du skriver til os. Jeg kan godt forstå, at det må være ubehageligt, når du føler dig alene uden støtte! Så jeg vil gøre, hvad jeg kan, for at komme med nogle råd til dig.
Du har taget det første skridt til at få det bedre, idet du skriver til os. Det kræver stor styrke at bede om hjælp, så det er rigtig sejt, at du åbner op for dine tanker.
Angst er en lidelse, som mange børn og unge desværre går rundt med. Det kan være svært at holde hovedet højt, når angsten fylder så meget, som det lyder til, den gør hos dig. Så derfor er det rigtigt vigtigt, at man kan snakke med nogen om det. På den måde får angsten ikke lov til at fylde det hele.
Dine forældre burde ikke sige til dig, at du skal tage dig sammen. Man kan ikke tage sig sammen, når man har angst. Selvom man gerne ville. Men jeg kommer til at tænke på, om dine forældre i virkeligheden bare ikke ved, hvad de skal gøre for at hjælpe dig. Måske er de faktisk slet ikke ligeglade eller trætte af dig. Hvad tænker du om det?
Hvis du har mod på det, kunne du prøve at snakke med dine forældre i løbet af dagen, hvor der er ro på. Her kunne du eventuelt vise dem dit brev og mit svar dertil. På den måde kan de se, at du mener det alvorligt. Et brev kan også gøre det lettere, at få startet en samtale, der kan virke svær.
Her kunne I også prøve at snakke om, om du måske skulle starte til psykolog igen. Det lyder nemlig lidt som om, at angsten er vendt stærkt tilbage. En psykolog kan give dig nogle værktøjer til din angst. På den måde kan du lære mere om, hvad du selv kan gøre, når du kan mærke angsten komme. Lyder det som noget, du kunne have lyst til?
Det kunne også være, at dine forældre skulle tage med dig til psykologen første gang. Psykologen kan nemlig også fortælle dine forældre lidt mere om, hvad angst er. Det kan også være, de mangler nogle gode råd til, hvad de kan gøre for at hjælpe dig. Dine forældre kan også ringe til os på 35 55 55 57, hvis de har nogle spørgsmål i forhold til alt dette.
Ingen mennesker bør føle, at de er alene. Så det er så godt, at du har skrevet til os. Du har allerede taget det første skridt til at få det bedre. Jeg håber du kan finde modet frem igen, så du kan tage det næste skridt: At tale med dine forældre.
Jeg håber, du kunne bruge mit svar, og at du har en idé om, hvad du kan gøre nu. Hvis du har flere spørgsmål, kan du altid ringe til os på 116111 eller skrive igen. Jeg ønsker dig al held og lykke med det hele!
Kærlig hilsen BørneTelefonen