Angst

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige 15 år

Tak for dit brev. Det lyder som om, det er rigtig hårdt for dig at have så meget hjemve og have så svært ved at sove ude. Jeg ved, at det er noget, som rigtig mange andre unge mennesker også kan have det svært med, og jeg vil gerne prøve at give dig nogle forslag til, hvad du kan gøre.

Det er helt normalt at have lidt svært ved at sove andre steder end hjemme, og du har jo også prøvet at have det sådan før (fra du var 7 til du blev 8 år). Måske du kan huske, hvad der hjalp dig den gang, hvad fik din hjemve til at forsvinde eller i hvert fald blive mindre? Måske det kan hjælpe dig igen?

Du skriver ikke, om du har talt med nogen om det, men jeg tænker, at det måske vil kunne hjælpe dig, hvis du kunne tale med nogen om det... Det kunne fx være dine forældre, en søster/bror eller måske en rigtig god veninde, du kunne fortælle det til eller måske vise dem det her brev? Hvis du kunne fortælle, hvordan du har det, ville det måske være en lettelse for dig - nogen gange kan bare det at få sagt det højt være en hjælp i sig selv?

Det kan også nogle gange være en hjælp at have ting med sig, som gør én tryg. Det kan være et krammedyr, en pude eller noget andet som er personligt. Hvis du har sådan en ting, kan den måske både være en hjælp at have den med, når du skal sove andre steder end hjemme?

Du skriver, at du ikke tør tage penge fra dine forældres pung, fordi du er bange for, at I så bliver fattige. Jeg forstår ikke helt, hvad du mener med det, men jeg tænker, at du måske bekymrer dig om nogle ting derhjemme, som du gerne vil holde lidt øje med, hvilket er svært, hvis du sover andre steder end hjemme?

Måske du kan være lidt nysgerrig på, om der er noget, der bekymrer dig, og i så fald tale med dine forældre eller en anden voksen, du er tryg ved, om det? Jeg tænker i hvert fald, at det er godt, at du har tænkt og holder fast i, at du ikke bare tager fra dine forældres pung, da det nok vil give dig dårlig samvittighed.

Jeg håber, du kan bruge noget af det, jeg har skrevet. Ellers vil jeg sige til dig, at du altid er velkommen til at ringe ind til BørneTelefonen på 116 111 og tale med en rådgiver. Du kan også logge på UngeChatten, hvis du synes, det er rarere. Begge muligheder er gratis og anonyme.

Jeg håber, du kommer til Berlin og finder frem til, at det måske også vil være ok at komme på kostskole. Rigtig meget held og lykke med det!

Med venlig hilsen BørneBrevkassen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.