Brev

Angst

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 13-årige pige.

Mange tak for dit brev. Hvor er det godt, du har fundet mod til at skrive herind til os. Først vil jeg sige, at der er mange børn, der synes, at det er svært at sove om natten. Eller som ikke kan lide at sove i deres egen seng alene, og slet ikke har mod på at sove ude. Det er ofte sådan, at bekymringer kan virke større om aftenen, end de måske gør om dagen. Måske er det også sådan for dig?

Du skriver, at du sover hos din mor. Jeg forstår, at det er fordi, du bliver  bange og får følelsen af, at du skal dø. Den følelse lyder rigtig væmmelig. Jeg kan ikke læse i dit brev, om du har talt med din mor om den følelse? Det er vigtigt du får fortalt dine forældre om dine tanker. Også selvom du indimellem får opfattelsen af “de synes det er latterligt”. Jo oftere du sætter ord på tingene, jo nemmere er det for de voksne omkring dig at hjælpe dig. Du har været virkelig modig at skrive herind, så mon det er muligt du prøver det?

Jeg forstår godt, at du gerne vil helt af med utrygheden. Det glæder mig meget at læse, at du får hjælp både fra dine forældre og også fra en psykolog. Det er nemlig vigtigt at du får noget hjælp, så du ikke skal gå med de utrygge følelser og tanker alene.

Når man ligger i sin seng, har man tid til at tænke, som du skriver. Måske føler du at du tænker for meget? Nogen børn og voksne tænker mere end andre, det er der ikke noget forkert i. Men det er vigtigt for både børn og voksne at få sovet om natten, for på den måde lader kroppen og hjernen op til næste dag, og får energi til at leve, lege og lære. Min er faring er at hvis man tænker knap så meget på ‘jeg SKAL sove nu’. Så bliver det lidt nemmere.

Lidt ideér på din vej kunne være:

Når du ligger i din seng og en tanke kommer, forestiller du dig en parkeringsplads. Du forestiller dig, at du parkerer tanken og lukker lågen og siger til dig selv: NEJ TAK ikke nu. Den lille øvelse ved jeg fra andre børn, de bliver hurtig søvnige og falder i søvn, fordi de bliver trætte af at parkere tanker.

En anden ide kan være, at du forstiller dig, at dine tanker er som en bil. Du er måske engang kørt ind i en rundkørsel med dine forældre? Forestil dig at I ikke kører ud af rundkørslen igen og bare kører rundt og rundt. At alle bilerne gjorde dette. Sikke et rod det ville blive! Det er lidt det samme med ens tanker, der indimellem kan myldre. Så når du ligger i din seng og du begynder at tænke, så husk at køre ud af rundkørslen igen. Jeg håber det giver mening?

Til sidst, hvordan vil det mon være, hvis du bare gav dig selv, al den tid der skal til? Altså sætter dig selv lidt fri af tanken om at skulle sove og sove ude. Jeg kan nemlig forestille mig, at du mentalt kommer på overarbejde, når du tænker på det. Du mærker sikkert, at du rigtig gerne vil, men også frygten for det.

Jeg håber, du kan bruge mit svar, jeg hepper på dig og føler mig overbevist om, du vil finde trygheden og glæden i at sove.  Du er altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen 116111, hvor der sidder voksne klar til at snakke.

De bedste hilsner fra BørneTelefonen

 

 

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige eller hvis frygten styrer, den måde man er på, og hvordan man har det, så er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogen oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.

slap af og find ro vejrtrækningsøvelse

Video: gode råd om angst

Hvad er angst egenligt? Og hvordan påvirker følelsen os?

Se video’en på vores YouTube-kanal og vælg det råd, der passer til dig.

Chat
Chat
Gruppechat
Gruppechat