Alt er bare for meget..

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære du

Selvom det har været svært for dig at skrive herind, er det godt og modigt gjort af dig.

Jeg synes ikke dit brev er sjusket. Tværtimod får du på en rigtig fin og tydelig måde beskrevet om dit liv og hvordan du har det lige nu. Jeg håber, at det her brev kan være en hjælp for dig, for det kan nemlig godt blive anderledes. Jeg har delt brevet op for at gøre det mere overskueligt for dig at læse.

Skolen

Det du fortæller sker i skolen er slet ikke i orden! Man må ikke slå andre eller mobbe. Det er vigtigt, at du fortæller det til en lærer, som både kan og skal hjælpe dig. Det er nemlig ikke noget du skal gå med selv. Alle skoler skal have det der hedder en mobbestrategi, det vil sige, det er lærernes ansvar at sikre at skolen er et trygt sted uden mobning. Du kan overveje, hvornår det vil være et godt tidspunkt at tale med din lærer. En anden mulighed hvis det er lidt svært at få det sagt er, at du viser læreren det brev du har skrevet herind og mit svar. Hvilken lærer vil mon være bedst at tale med?

Din lærer vil også kunne tale med hele klassen om hvordan man behandler hinanden, så alle i klassen trives, ligesom læreren kan hjælpe jer med råd til hvordan man danner venskaber. Håber hvis du viser din lærer dette brev, han/hun vil læse hvor vigtigt det er både du og klassen får hjælp.

Hjemme og tanker om ens krop

Nogle gange kan andres ord ramme en og man kan blive usikker på sig selv. Det kan også gøre, at man bliver mere kritisk overfor hvad man siger, gør og hvordan man ønsker at se ud. Mon du nogle gange har det sådan? Men det handler ikke om mad, men om følelser. Når noget i livet er svært, kan det at have fokus på ikke at spise eller at cutte være en måde at tackle de svære følelser og det kræver hjælp fra voksne at få det bedre. Det lyder til, at du har en god bedste veninde, der støtter dig, det er godt at læse. Du kan overveje at kontakte sundhedsplejersken på skolen i forhold til dine tanker om din krop og dine spisevaner. På nogle skoler kan man komme forbi, når sundhedsplejersken er på skolen, mens man på andre kan tale med læreren om at få kontakt til sundhedsplejersken. Måske din bedste veninde vil gå med dig eller hjælpe dig med at få talt med sundhedsplejersken/læreren?

Derudover er det en mulighed, du taler med din mor, en anden voksen i din familie eller din bedste venindes forældre om, hvordan du har det og hvad der sker i skolen. Den voksne vil kunne hjælpe og støtte dig. Selvom det kan være grænseoverskridende at sige højt er det vigtigt at få hjælp fra andre. Ofte kan det også være en lettelse at få det sagt. Du kan også tale med den voksen som du er mest tryg ved om, at du er bange for din far. Sådan skal det nemlig ikke være derhjemme. Hvem af alle dem du kender vil være bedst at tale med?

Du har taget et stort skridt ved at skrive herind og det giver en fornemmelse af vilje og styrke. Jeg håber, at det her brev kan være en hjælp for dig.

"alene" hør andres fortællinger

Hør YouTuber og influencer Emilie Briting og 17-årige Martha tale om at sige det højt, hvis man har det svært, og hvem man kan gå til.

Hjælpesætning
Få en hjælpesætning, der kan minde dig om, at du godt kan klare det, og at du er god nok!

Hvilken sætning hjælper dig?