Brev
Alene i mørke
Hej
jeg er en pige på 16
Da jeg 14 år har jeg altid været bange for at være udenfor alene da jeg har været tæt på at blive taget af nogle mænd
så hver gang jeg går alene så spæner jeg i Hele kroppen og kigger over alt og er bange for de er nogle der gemmer sig
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Pige på 16 år.
Mange tak for dit brev. At være tæt på at blive taget af nogle mænd, må virkelig have været en ubehagelig oplevelse for dig. Derfor kan jeg rigtig godt forstå, at du føler dig utryg ved at gå alene.
Jeg får sådan lyst til at fortælle dig, at jeg har snakket med mange, som er bange for at gå i mørke. Det er faktisk helt almindeligt at føle sig lidt utryg ved at gå rundt i mørke. Men det er helt klart ikke meningen, at du skal gå og være så bange, som du beskriver. Jeg kan godt forstå, at du bliver utryg, når du har oplevet, at du har været ved at blive taget af nogle mænd. Jeg tænker, at de virkelig må have overtrådt dine grænser. Nogle gange når man har oplevet at få overtrådt sine grænser, så kan det sætte sig i kroppen, og man kan opleve at blive helt angst på grund af tidligere oplevelser. Jeg ved ikke, om du har snakket med nogen om dine oplevelser og hvordan du har det nu, men jeg tænker, at det nok vil være godt for dig, at snakke med nogen, som kan hjælpe dig.
Jeg ved ikke så meget om din familie og dem omkring dig. Men måske vil du kunne finde en at tale med, det er en god måde at behandle det at være bange/angst? Hvem kunne du tale med? Måske din mormor, en tante, en ven, din mor eller nogle helt andre, som du stoler på. Du kan fortælle, hvad du har oplevet, og at du nu er bange for at gå rundt alene. Så kan I måske lave nogle aftaler om de fx følges med dig indtil du føler dig mere tryg, og i kan eventuelt lave en aftale om, at du altid kan ringe til dem, når du skal gå alene.
For nogle kan det være en hjælp at tale med en psykolog. Psykologer er vant til at snakke med folk om ting, som de er bange for og utrygge ved. En psykolog vil kunne hjælpe dig med at bearbejde den slemme oplevelse du har været ude for, og hjælpe dig til at finde nogle ting, som du kan gøre, så du igen kan gå alene uden at blive bange. Du kan få fat i en psykolog ved at snakke med din lærer om det. Du kan også snakke med din læge, som kan hjælpe dig videre. Eller du kan ringe til den kommune du bor i - og høre om muligheden for psykologhjælp. For der er gratis psykologhjælp i nogle kommuner. Hvis du ringer til BørneTelefonen på 116 111 kan vi hjælpe dig med at finde nummeret. Du kan også kigge her: http://www.psykiatrifonden.dk/om/projekter-aktiviteter-og-samarbejder/kv-17/er-din-kommune-roed-gul-eller-groen.aspx
Jeg håber, at du har mod på at prøve noget af dette, så du igen kan gå trygt rundt. Det kræver mod at bede om hjælp - og det skridt har du nu taget. Derfor tror jeg også på, at du nok skal finde nogen, som kan hjælpe dig.
Kærlig hilsen BørneTelefonen