Brev
Alene?
Hej jeg er en pige på 14 år.
Jeg har været mobbet i nogle år, og har derfor ikke været sammen med nogle. Jeg blev mobbet fordi jeg var tynd.
Jeg flyttede skole i 7 klasse, jeg fik nogle venner og har ikke været mobbet siden. Men jeg snakker kun med 2 personer i min klasse, og har kun prøvet at være sammen med den ene af dem.
Efter 8 klasse skal begge dem jeg snakker mest med på efterskole, jeg har tænkt meget over at begynde at snakke med flere, men jeg har bare meget svært ved det.
Jeg har været til samtale med min dansk lærer og mine forældre, hvor min lærer kom ind på det at jeg skulle begynde at snakke med flere piger i min klasse.
Det eneste problem er at jeg ikke har samme interessere som dem, så jeg ville nok falde uden for. Jeg ville virkelig gerne snakke med flere, jeg ved bare ikke hvordan jeg skal starte en samtale. Jeg skal også snart begynde at arbejde, ved at gå med aviser 2 gange om ugen, ud over det går jeg til dans, og bruger noget til foran min computer hvor jeg Skyper med min ven.
Jeg ville rigtig gerne have nogle tips til hvordan jeg kan begynde en samtale med de andre i min klasse.
Jeg er bare også bange for at hvis jeg begynder at snakke med de andre i min klasse. At mine 2 andre venner måske ikke føler at jeg gider dem mere…
Please hjælp mig!
– 14 årig pige
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år
Tak for dit brev. Jeg ved fra andre unge, at det kan være rigtig svært at begynde at snakke med flere end dem man plejer. For rigtig mange er det svært bare det at starte et nyt sted og få nogle nye venner, som alle har kendt hinanden i flere år. Hvor er det flot, at du bare er kommet ind i 7. klasse og har fået dig nogle venner. Det er sejt gået, for det er ikke altid nemt.
Hvordan faldt du i snak med dine to venner den gang, du startede i klassen? Måske du kunne prøve at gøre nogle af de samme ting for at falde i snak med nogen nu. Du skriver, at det var din dansklærer, der sagde, du skulle begynde at snakke med nogen flere. Det kan være en idé at spørge, om hun har nogen idéer til, hvordan du kommer i kontakt med dem.
En god måde at komme i kontakt med nogen, er lige før frikvarteret at begynde en samtale, fx spørge hvad de skal efter skole eller om de går til noget i fritiden. Hvis du har set en film eller læst en bog, kan du måske også spørge ind til dette? På den måde kan det føles naturligt at holde frikvarter sammen. Hvis I selv bestemmer jeres pladser, kan du prøve at sætte dig ved siden af en, du gerne vil snakke med.
Jeg kan læse du skal til at gå med aviser. En måde at starte en samtale, kan også være ved at spørge om nogen af dem har et fritidsjob og så også fortælle om dit. Måske er der en, der kunne tænke sig at hjælpe dig en dag, du kunne jo spørge?
Du skriver, at du er lidt bange for om dine venner føler du ikke gider dem. Det kan være en idé at fortælle dem, hvad din dansklærer har sagt til dig. På den måde ved de, hvorfor du søger nogen andre i klassen. Måske kan de endda hjælpe dig med at falde i snak med nogen andre. Så kan du både være sammen med dine venner, mens du prøver at få nogle nye. Sammen med dine to venner, kunne I måske arrangere en pigeaften hos en af jer, hvor I også invitere enten nogle af de andre piger eller dem alle og så hygger med fx spil og film. Det kan være en måde at lære dem bedre at kende på?
Venlig hilsen BørneTelefonen