Brev
Aldrig det samme igen.
Hej.
Jeg er en pige på 14 år. For nogle måneder siden sagde min (mandlige) matematiklære at jeg havde pæne bryster. Nogle uger efter det spurgte han om hvilken størrelse jeg bruger i bh, jeg svarede bare at jeg ikke havde lyst til at besvarer hans spørgsmål. Et par dage efter det sagde han at jeg havde en god røv. Jeg sagde bare “øhh… Tak, tror jeg.”
For ca 2 uger siden spurgte han om jeg onanere. Jeg sagde til ham at han ikke behøver at vide det og gik, men så fulgte han efter mig. Jeg vendte mig om og spurgte om hvor han skulle hen, han sagde bare at han skulle hente noget. Jeg gik videre, men han blev ved med at følge efter mig, så jeg vendte mig om og sparkede ham rigtig hårdt på hans ben. Han stod og skreg. Men lige pludselig kiggede han rigtig ondt på mig.
Jeg vendte mig om og gik videre, men så stoppede han mig. Han tog mig i min arm rigtig hårdt og hev mig ned i kælderen (det var efter skole så der var ingen dernede). Han “fangede” mig i et hjørne (altså han stod rundt om mig, så jeg ikke kunne komme fri). Han tog rundt om min hals og begyndte at kysse mig imens jeg næsten ikke kunne få vejret. Jeg ville jo gerne fri, så jeg begyndte at sparke ham rigtig hårdt. Til sidst blev han rigtig sur og fik det der onde blik i hans øjne. Han smed mig rigtig hårdt ned på gulvet og begyndte at sparke mig. Jeg begyndte at skrige, men så tog han sin fod ned på min hals. Han sagde at jeg skulle stoppe med at skrige, så jeg stoppede. Han løftede hans fod fra min hals, men så begyndte jeg at skrige og græde igen. Han trampede mega hårdt lige over mine bryster. Det gjorder mere ondt end nogen kunne forestille sig. Så jeg græd bare endu mere.
I et øjeblik stod han bare og gloede på mig, men så sagde jeg stop til ham. Han trampede rigtig hårdt på mig igen, denne gang bare lige under mine bryster. Han trampede et par gange samme sted. Det gjorder så ondt at jeg næsten ikke kunne få vejret. Han stod igen bare og gloede på mig, så jeg sagde igen “vær sød at stoppe”. Han hev mig op fra gulvet og sagde “okay. Jeg stopper, hvis du ikke siger det til nogen”. Jeg sagde “okay. Det lover jeg” (det gjorde så ondt at jeg ikke kunne få mig selv til at sige noget andet).
Han bankede mit hoved ind i muren 3 gange og sagde “hvis du siger det til nogen, så drukner jeg dig!” Jeg nikkede bare og så tog han mig og slog mig 3 gange i hovedet. Han tog mig op fra kælderen og smed mig på gulvet på gangen. Han tog rigtig hårdt kvæler tag om min hals og sagde “SIG DET IKKE TIL NOGEN”. Han gav slip og gik fra mig.
Da jeg kom hjem spurgte min mor om hvad der var sket. Jeg sagde bare at jeg var faldet ned fra noget. Min mor synes at det så meget slemt ud, så hun sagde at vi lige skulle på skadestuen. De sagde at jeg havde 1 brud på mig kraveben og 2 brækket ribben. Jeg har også mange skræmmer i mit ansigt. Jeg har ikke været i skole siden. Det er jeg også meget bange for. Jeg overvejer nu at begå selvmord, jeg kan ikke klarer frygten og de tanker der hele tiden sidder i mit hoved.
Jeg kan ikke sove om aftenen og jeg græder hele tiden. Det her har ødelagt mit liv!!! Jeg føler at det er min skyld at det skete, fodi at jeg sparkede ham. Jeg tænker ikke på andet og jeg får tit grimme billeder i mit hoved. Mit liv bliver aldrig, ALDRIG det samme igen.
Hilsen mig :'(
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dig
Tusind tak for dit utroligt modige brev. Det, du har været udsat for, er så voldsomt og kan på ingen måde forsvares og derfor er jeg så glad for, at du har kunnet finde modet til at skrive til brevkassen, så du kan få noget hjælp og så du kan få det godt igen.
Din lærer har udsat dig for grov vold og et svigt så voldsomt, og jeg kan så godt forstå, at du har det svært, og at det har gjort dig bange og utryg. Det kan være rigtig svært at overskue, hvor du skal få hjælp. Det vil jeg rigtig gerne forsøge mit bedste at hjælpe dig med.
Mange, som har været udsatte for vold, oplever at føle skyld. De tænker på, hvad de kunne have gjort anderledes for at have undgået volden. Men det er på ingen måde din skyld! Du har forsøgt at beskytte dig selv bedst muligt. Og det er faktisk det bedste du kunne gøre i en meget forfærdelig situation.
Du fortæller om, hvordan han over noget tid, har chikaneret dig og hvordan det til sidst ender i en virkelig voldsom fysisk konfrontation. Du har forsvaret dig på bedste mulige måde imod en voksen mand, og det fortæller mig, at du er en virkelig stærk pige. En lærer, som burde være en tillidsperson i dit liv, har svigtet dig på rigtig mange måder. Det din lærer gjorde er ulovligt, og selvom han har prøvet at true dig til at tie stille, er det vigtigt du får det fortalt. Dels så du ikke skal være bange mere og dels så han kan blive straffet og ikke igen udsætte hverken dig eller andre elever for så forkerte og voldsomme hændelser. Du skriver også, at I var på skadestuen og derfor er det registreret, at du har fået de skader og skrammer, og det er faktisk virkelig godt.
Dine tanker fylder helt forståeligt rigtig meget inden i dig lige nu. Du fortæller, at det faktisk er så slemt, at du overvejer selvmord. Jeg kan godt forstå, at det er rigtig svært at være i alle de tanker og den utryghed, som det har givet dig. Derfor er det vigtigt, at du får talt med nogen, om det som du har været udsat for, så du kan få lidt ro på de tanker og så de personer, der er tæt på dig, kan give dig kram, tryghed og hjælp. Jeg kan også forestille mig, du kan have brug for fx nogle psykologsamtaler, til at bearbejde den voldsomme oplevelse, det vil dine forældre kunne hjælpe dig med, ved I går til din læge som vil kunne henvise dig. Jeg har indsat 5 gode råd omkring vold, disse råd er også gældende, når det handler om en lærer der har handlet forkert.
Det er svært at skulle fortælle det til andre, og det kræver stor tillid og mod. Men jeg tror på, at du kan finde det mod. Måske kunne det være en idé for dig at vise dit brev til dine forældre, som en måde at få det sagt på? Og hvis du har lyst, kan du også vise dine forældre mit svar. Du er rigtig god til at sætte ord på, hvordan du har det og beskrive, hvad du har været udsat for. Det er virkelig flot!
Jeg vil også gerne fortælle dig om SISO, som er et videnscenter for sociale indsatser ved vold og seksuelle overgreb mod børn. De har en telefonrådgivning, hvor både børn og forældre kan ringe ind. Måske er det noget, som du sammen med dine forældre kan kontakte og på den måde, kan de vejlede jer i, hvordan dine forældre bedst hjælper dig, og hvad de skal gøre.
Telefonrådgivningen er åben mandag - onsdag fra kl. 9.30 - 15.00, torsdag fra kl. 9.30 - 18.00 og fredag fra kl. 9.30 - 13.00. I kan kontakte den på tlf.: 20 77 11 20 og I kan læse lidt mere om det her: http://www.socialstyrelsen.dk/siso/om-siso/konsulentbistand/telefonradgivning
Jeg ville ønske at jeg kunne give dig et stort tryghedskram, men jeg håber at mit svar til dig, alligevel på en måde har givet dig det. Du er ikke alene og du skal have hjælp nu.
Du er altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116111, det er gratis og anonymt og den er åben alle dage fra kl 11-23. Der sidder dygtige og søde rådgivere, som er klar til at hjælpe dig, hvis du har brug for at tale lidt mere om det, inden du kan fortælle det til dine forældre. Du har allerede taget et stort skridt ved at fortælle om de ting, som du har været udsat for i dit brev til brevkassen.
De kærligste kram og tanker fra BørneTelefonen