Aldrig det samme igen.

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dig

Tusind tak for dit utroligt modige brev. Det, du har været udsat for, er så voldsomt og kan på ingen måde forsvares og derfor er jeg så glad for, at du har kunnet finde modet til at skrive til brevkassen, så du kan få noget hjælp og så du kan få det godt igen.

Din lærer har udsat dig for grov vold og et svigt så voldsomt, og jeg kan så godt forstå, at du har det svært, og at det har gjort dig bange og utryg. Det kan være rigtig svært at overskue, hvor du skal få hjælp. Det vil jeg rigtig gerne forsøge mit bedste at hjælpe dig med.

Mange, som har været udsatte for vold, oplever at føle skyld. De tænker på, hvad de kunne have gjort anderledes for at have undgået volden. Men det er på ingen måde din skyld! Du har forsøgt at beskytte dig selv bedst muligt. Og det er faktisk det bedste du kunne gøre i en meget forfærdelig situation.

Du fortæller om, hvordan han over noget tid, har chikaneret dig og hvordan det til sidst ender i en virkelig voldsom fysisk konfrontation. Du har forsvaret dig på bedste mulige måde imod en voksen mand, og det fortæller mig, at du er en virkelig stærk pige. En lærer, som burde være en tillidsperson i dit liv, har svigtet dig på rigtig mange måder. Det din lærer gjorde er ulovligt, og selvom han har prøvet at true dig til at tie stille, er det vigtigt du får det fortalt. Dels så du ikke skal være bange mere og dels så han kan blive straffet og ikke igen udsætte hverken dig eller andre elever for så forkerte og voldsomme hændelser. Du skriver også, at I var på skadestuen og derfor er det registreret, at du har fået de skader og skrammer, og det er faktisk virkelig godt.

Dine tanker fylder helt forståeligt rigtig meget inden i dig lige nu. Du fortæller, at det faktisk er så slemt, at du overvejer selvmord. Jeg kan godt forstå, at det er rigtig svært at være i alle de tanker og den utryghed, som det har givet dig. Derfor er det vigtigt, at du får talt med nogen, om det som du har været udsat for, så du kan få lidt ro på de tanker og så de personer, der er tæt på dig, kan give dig kram, tryghed og hjælp. Jeg kan også forestille mig, du kan have brug for fx nogle psykologsamtaler, til at bearbejde den voldsomme oplevelse, det vil dine forældre kunne hjælpe dig med, ved I går til din læge som vil kunne henvise dig. Jeg har indsat 5 gode råd omkring vold, disse råd er også gældende, når det handler om en lærer der har handlet forkert.

Det er svært at skulle fortælle det til andre, og det kræver stor tillid og mod. Men jeg tror på, at du kan finde det mod. Måske kunne det være en idé for dig at vise dit brev til dine forældre, som en måde at få det sagt på? Og hvis du har lyst, kan du også vise dine forældre mit svar. Du er rigtig god til at sætte ord på, hvordan du har det og beskrive, hvad du har været udsat for. Det er virkelig flot!

Jeg vil også gerne fortælle dig om SISO, som er et videnscenter for sociale indsatser ved vold og seksuelle overgreb mod børn. De har en telefonrådgivning, hvor både børn og forældre kan ringe ind. Måske er det noget, som du sammen med dine forældre kan kontakte og på den måde, kan de vejlede jer i, hvordan dine forældre bedst hjælper dig, og hvad de skal gøre.

Telefonrådgivningen er åben mandag - onsdag fra kl. 9.30 - 15.00, torsdag fra kl. 9.30 - 18.00 og fredag fra kl. 9.30 - 13.00. I kan kontakte den på tlf.: 20 77 11 20 og I kan læse lidt mere om det her: http://www.socialstyrelsen.dk/siso/om-siso/konsulentbistand/telefonradgivning

Jeg ville ønske at jeg kunne give dig et stort tryghedskram, men jeg håber at mit svar til dig, alligevel på en måde har givet dig det. Du er ikke alene og du skal have hjælp nu.

Du er altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116111, det er gratis og anonymt og den er åben alle dage fra kl 11-23. Der sidder dygtige og søde rådgivere, som er klar til at hjælpe dig, hvis du har brug for at tale lidt mere om det, inden du kan fortælle det til dine forældre. Du har allerede taget et stort skridt ved at fortælle om de ting, som du har været udsat for i dit brev til brevkassen.

De kærligste kram og tanker fra BørneTelefonen

Få flere gode råd, hvis du oplever Vold i familien

Vold er altid ulovligt, så hvis du oplever vold i familien, er det rigtig vigtigt, at du får hjælp. Hvis din mor eller far slår eller taler nedladende til dig, så er det aldrig din skyld! Det er altid de voksnes ansvar, at du føler dig tryg.

Vold kan ske på forskellige måder. Nogle oplever, at deres forældre er voldelige overfor hinanden. Det kan også være, at volden går ud over dig eller dine søskende.

Vold i hjemmet kan både være fysisk og psykisk. Fysisk vold er, hvis man fx bliver sparket, slået, rusket eller nevet. Psykisk vold er, hvis man fx bliver ignoreret, ydmyget, truet eller talt nedladende til.

Her på siden kan du få nogle råd til, hvordan du kan få hjælp, hvis du oplever vold derhjemme. Du kan se en video om vold i familien, læse om rettigheder, få hjælp til at skrive et brev eller læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.

Vold Andre der hjælper

Anonym rådgivning i din kommune

Alle kommuner tilbyder åben, anonym rådgivning for børn og unge.
Læs mere

Bryd Tavsheden

Til dig, der er udsat for vold i familien eller i et kæresteforhold (13-24 år)
Læs mere

Ud af voldens skygge

Rådgivning og behandlingstilbud til voldsramte kvinder og børn (over 18 år)