Brev
aggresioner
Hej BB
Jeg har et lille problem med mig selv som jeg måske tænkte at I kunne hjælpe mig med.
– Det lyder sådan her
Hver gang jeg bliver sur eller irriteret bliver jeg meget hurtig aggressiv, ophidset og offensiv. Jeg kan virkelig ikke styre det og det er rigtig ubehageligt. Hvis jeg f.eks. bliver uvenner med en i familien går jeg op på mit værelse og får lyst til at smadre det hele og gå rundt og råbe skrige. Jeg får bare lyst til at ødelægge og nogen gange også mig selv.
Jeg gør det normalt ikke fordi der er nogen hjemme og min søster inde ved siden af. Men så står jeg og kigger mig selv i spejlet og hader mig selv. så kyler jeg måske noget tøj ned på gulvet eller smadrer min hånd ind i væggen, men ikke mere end det. Jeg går også tit og fantaserer om mig selv der giver en kæmpe lussing en jeg er irriteret på eller andet. Det er forfærdeligt at tænke på at jeg gør sådan noget, men jeg har aldrig slået nogen såeh.
Jeg føler bare at det ødelægger mig lidt, fordi jeg går med de her aggressioner og negative tanker nogen gange og jeg føler at en dag kommer til at eksplodere f.eks. gøre skade på mig selv, så det kunne gå væk, men det tror jeg ikke at jeg tør. Det er slet ikke hele tiden at jeg har det sådan her, det er hun hvis jeg græder eller er ophidset. Jeg er normalt ikke aggressiv, men det kommer bare nogengang til mit hoved.
Er er blevet sindssyg, eller er det normalt?
Jeg håber at I kan hjælpe mig
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14.
Det lyder ikke spor rart, at du får raserianfald, som du ikke føler, at du kan styre. Men du skal ikke tro, at du er blevet sindssyg eller unormal af den grund. Ud fra det du skriver, tænker jeg faktisk, at du i virkeligheden er meget hensynsfuld overfor din familie. Du går op på dit værelse og raser ud deroppe, og du lægger virkelig en dæmper på dig selv. Du har mest lyst til at ødelægge og råbe og skrige, men du gør det som regel ikke, fordi du tager hensyn til din søster og resten af familien. Det, synes jeg, er meget omsorgsfuldt.
Jeg tænker derfor også på, om der også er nogen i familien, der tager hensyn til dig? Er der nogen, der ser dig, og ser at du bliver vred? Og er der mon nogen, der kommer og lægger armen rundt om dig, og spørger hvordan DU har det? Nogen gange kan man komme til at gå rundt med en ensomhedsfølelse, som ingen bemærker. Eller en anden form for frustration, som man ikke får delt med nogen. Og så kan det komme ud som raseri.
Agression og vrede er ikke forbudte følelser, som nødvendigvis skal holdes nede. Det kan faktisk være sunde reaktioner på ting i dit liv, som er svære. Jeg ved ikke, om det er sådan for dig, men du kan måske tænke over, om der er noget, der går dig på? Noget du ikke rigtig får talt med nogen om. Tænk også over, hvordan I i familien ser vrede – er det ok, at være vred?
Du er 14 år. Og du er i fuld gang med din pubertet. Med puberteten følger en masse forandringer i kroppen, men også i tankerne. Mange unge i din alder føler, at de ikke altid har kontrol over deres følelser. Så er det super vigtigt, at have nogen at snakke med. Det kan i første omgange være en god veninde eller ven. Det KAN også være dine forældre eller en anden voksen, som du føler dig tryg ved. En lærer måske?
Du kan også altid ringe til Børnetelefonen på 116 111 og få en snak med en voksen, som ikke kender dig. Du er virkelig meget god til at beskrive, hvordan du har det, og hvordan du føler, så du skal ikke være nervøs for, at starte en snak.
Jeg håber, du vil dele med andre, hvordan du har det. Så du kan finde ud af, at du ikke er den eneste, der har det sådan. Og så du kan blive overbevist om, at der ikke er noget galt med dig.
Kærlig hilsen fra BørneTelefonen.