Afhængig af blackjack

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 19,

Det er altid en god idé at bede om hjælp, hvis man er blevet afhængig af noget. Derfor er det også super godt og meget modent at du rækker ud til os nu – også selvom du helst ikke vil stoppe med at gamble. Jeg vil gerne dele mine tanker med dig.

Det behøver ikke, at være hverken farligt eller skadeligt at spille på nettet. Det kan være en sjov aktivitet, der får tiden til at gå. Men det kan tage overhånd og så kan det være rigtig svært at styre.

Nogle gange skriver andre unge til mig, hvis deres afhængighed har taget overhånd. Så fortæller de, at de har spillet flere penge op end de har eller at de er begyndt at lyve og stjæle fra deres familie, for at kunne spille videre. I virkeligheden kan det være ret lige meget om man er middelklasse eller milliardær, for en afhængighed er ret ligeglad med om du har masser penge eller få. En afhængighed vil ofte bare have mere og mere.

Derfor kan det også være, at din afhængighed en dag kan drive dig til at bruge penge du ikke har. Eller du kan komme til at bruge penge, der skulle være brugt til andre vigtige ting.

Det lyder som om, at du er ret fornuftig med penge ellers, derfor tænker jeg måske også, at det kunne være rigtig surt for dig, hvis du mistede den kontrol fuldstændig. Hvad tænker du?

Jeg kan godt forstå, hvis det føles rigtig svært at melde dig til Rofus. For som du også skriver, så vil det betyde at du ikke kan gamble. Dog lyder det også som om, at det kan være svært at styre og derfor kan det måske også hjælpe at nogle andre styre det for én.

Måske kræver det lidt mere overbevisning. Nogle gange hjælper det at teste sin afhængighed. Det lyder det faktisk som om, at du har gjort. Du har prøvet at stoppe, men du kan ikke. På den måde lyder det lidt som om at det er gamblingen der har kontrollen og ikke dig.

Jeg tror på, at du kan genvinde den kontrol. Det kunne være med Rofus, men det kunne også være af andre veje.

Du kan også få rådgivning af professionelle af rådgivere, der har tavshedspligt. I fortrolighed finder I ud af, hvilke muligheder du har, og hvordan du kommer videre. Du kan også få hjælp til at komme i behandling. Du kan ringe eller chatte – se her

Selvom Rofus kan være en god løsning, så tror jeg også, at det kunne være rart med nogen at tale med. Det lyder nemlig også som om, at der er andre ting i dit liv, som er lidt svært. Du skriver fx at det er øv, at din familie ikke laver noget sammen.

Jeg kan godt forstå, hvis du ville ønske det var anderledes! Jeg kommer næsten til at tænke på om det mon også er derfor, at du gambler. At det er en måde at bruge tiden på. Tiden, der ellers kunne blive brugt på at være sammen med andre mennesker.

Hvis du genkender det, vil jeg fortælle dig, at du ikke er alene om at få tankerne væk fra det, der føles svært. Nogle mennesker gambler, andre ser meget fjernsyn, gamer eller gør andre ting, der får tankerne et andet sted hen.

Jeg tror både det er vigtigt, at du får talt mere om det, men også at dine forældre bliver opmærksomme på, at det fylder meget hos dig. Selvom I alle arbejder meget, kunne det være at dine forældre kunne tage sig mere tid til familiehygge og ferie, hvis de vidste, at du havde brug for det. Nu kender du dine forældre bedst, men tror du egentlig de ved, at du savner at lave ting med dem?

Det kan måske virke lidt svært at fortælle dem om det. Måske I ikke plejer at tale om sådanne ting. Vi har lavet nogle råd til, hvordan man kan starte sådan en snak. Du kan se en videoguide eller finde inspiration til et brev her.

Måske kan guiden også hjælpe dig med at fortælle dine forældre om din afhængighed. Jeg hører nemlig ofte at støtte fra andre, kan være til stor hjælp, hvis man skal stå i mod en afhængighed.

En person som dig, der er så reflekteret og stærk i at passe på sig selv, vil også kunne bekæmpe en afhængighed. Men jeg tror, at det kunne blive en nemmere og rarere oplevelse, hvis du fik hjælp og støtte fra andre omkring dig.  Derfor håber jeg også, at du vil række ud efter hjælp, så du kan genvinde kontrollen over dit eget liv.

Du får også lige et link til Rofus, hvis du efter mit svar har fået mod til at prøve det af. Se mere her

Husk at du altid kan ringe til os på 116111, hvis du har brug for det. Vi er her – døgnet rundt.

De kærligste hilsner BørneTelefonen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.