Brev
Afføring
Kære BB
Jeg er en pige med et problem der fylder meget for mig. Jeg har haft hård lort i snart to måneder og det gør MEGA ondt når jeg skal lave den. En gang imellem kommer der lidt blod men det kan selvfølgelig også bare være min mens.
Jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre og tør ikke kontakte en læge eller mine forældre. Jeg er hunderæd for at det kan være en hærmoride eller noget kraft .
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år
Tusind tak for at skrive herind. Du skriver, at du har haft hård lort i snart to måneder, og at du er bange for, at det kan være hæmoride eller kræft. Jeg vil gerne skynde mig at fortælle dig, at det er meget meget almindeligt at have hård lort engang imellem, specielt hvis man er begyndt at spise anderledes, end man plejer, eller hvis der er noget andet, der har forandret sig i kroppen. Heldigvis kan man godt selv gøre noget ved det. Jeg vil her skrive lidt om, hvad du eventuelt kan prøve at gøre, hvis du gerne vil af med den hårde lort.
Jeg kan godt forstå, du bliver nervøs for hæmorider eller kræft, for når man har meget hård afføring, så kan det gøre så ondt, at man virkelig kan tro, at der er noget galt. Du skriver også, at problemet fylder meget for dig, og jeg har lyst til at sige til dig, at det kan jeg sagtens forstå, at du føler, for man er meget følsom i tarmene. Faktisk kan det være sådan, at man bliver i bedre humør og føler sig bedre tilpas af at have været på toilettet og kommet af med lort. Og omvendt kan man være mere følsom, måske føle sig ked af det og føle sig nervøs, hvis man ikke kommer jævnligt på toilettet og kommer af med lort.
Du skriver, at der engang imellem kommer blod, men du tænker, at det måske er din menses. Hård lort kan godt give lidt rifter, både i tarmen og i lukkemusklen (anus), og der kan komme lidt blod, men det er ikke noget, der betyder, at man hverken er syg eller får hæmorider. Bliver man ved med at bløde, hver gang man skal lave lort, så skal man til lægen og få det undersøgt.
Jeg kan nævne nogle årsager til, at nogle får hård lort eller forstoppelse, som det også hedder. Nogle får hård lort, når de har menstruation eller hvis de glemmer at drikke nok, drik gerne 8-12 glas vand om dagen. Nogle får hård lort, hvis de spiser anderledes, end de plejer, det kan være hvis de er på besøg i et andet land, eller hvis de er begyndt at spise mad uden ret meget fiber i. Det kan også være, hvis de er begyndt at spise mad med masser af fiber i, men glemmer at drikke nok. Nogle får hård lort af kød. Kød kan være hårdt for maven at fordøje, og derfor kan det være en ide at prøve sig lidt frem og være opmærksom på, om man får ekstra hård lort af kød. Der er også forskel på, hvilke typer kød der kan give hård lort. En steak kan være sværere af fordøje end hakket kød og kylling.
Alle har prøvet at lave hård lort engang imellem, både dine forældre, lægen, lærerne og dine venner, så alle kender den meget ubehagelige følelse af skulle af med lort, der er så hård og tør, at det gør utrolig ondt at lave den. Desværre er det tabu at snakke om afføring og om at man har hård lort, derfor ved vi næsten aldrig noget om, at andre også har det engang imellem. Jeg er sikker på, at hvis din mor vidste, at du har hård lort, så ville hun sikkert hjælpe. Dine forældre og andre lidt ældre personer, vil helt sikkert have erfaring med hård lort og have nogle ideer til, hvordan man kan få en mere flydende lort. Hvad tænker du om at snakke lidt med dine forældre om det?
Det kan godt tage lidt tid at finde frem til, hvilken slags mad du får hård lort af, og hvad der er godt for din mave, så du får lavet en god blød lort. Et råd, som du sikkert vil komme til at høre fra andre, er at spise svesker, for det giver gode fibre. Tørrede abrikoser kan også hjælpe hos nogen.
Held og lykke med det hele.
Kærlig hilsen
BørnTelefonen
Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst
Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige eller hvis frygten styrer, den måde man er på, og hvordan man har det, så er det vigtigt, at man får noget hjælp.
Nogen oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.
Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.
Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.
slap af og find ro vejrtrækningsøvelse
Video: gode råd om angst
Hvad er angst egenligt? Og hvordan påvirker følelsen os?
Se video’en på vores YouTube-kanal og vælg det råd, der passer til dig.
Chat
Gruppechat