Brev
Ånder ..
Jeg er meget bange for ånder! Tit så høre jeg mange lyde! det er tit tv lyde fordi vi bor i lejlighed og der er mange lyde! Jeg bliver meget bange og bilder mg selv ind at det måske er ånder! Jeg har været til Psygolog men de ting som jeg har fået redskaber til, de redskaber virker bare ikke mer . håber virkelig du vil svare og hjælpe mig! Der er så meget jeg er bange for så mange ting! Jeg vil bare videre i livet!!! Hjælp mig!!!
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år, tak for dit brev med overskriften "Ånder..".
Jeg synes, det er rigtig godt, det du skriver til sidst i dit brev: du vil gerne have hjælp til at komme videre i livet. Det viser mig, at du gerne vil gøre en indsat for at få det bedre - og komme af med dine tanker om ånder...
Du skriver, at I bor i lejlighed - og der kan ganske rigtigt være mange lyde fra de andre i ejendommen, lyde som man ikke altid kan forbinde med noget, man kender. Har du snakket med dine forældre om det, og hvad de evt. kan sige om lydene? Det kunne jo være, at de kunne give dig en forklaring - i hvert fald nogle af dem.
Du skriver også, at du har været hos en psykolog for at få gjort noget ved problemet (jeg går ud fra, at det er noget, dine forældre har sørget for?). Kunne du snakke med dine forældre om, at du ikke synes, at de "redskaber", du har fået, virker? Det kunne nemlig så være en god ide at snakke med psykologen om at prøve noget andet end at kikke på redskaber, og her tænker jeg på: at prøve at finde ud af, hvorfor disse lyde har en så speciel betydning for dig? (og hvorfor du nogen gange kommer til at tænke på dem som "ånder").
Husk også, at BørneTelefonen har åbent helt til kl. 23 på alle hverdage, så hvis du bliver bange og har brug for at snakke med en voksen, kan det måske hjælpe dig lige at ringe og snakke lidt med en af de søde rådgivere. Det er gratis at ringe, og du behøver ikke fortælle, hvem du er.
Mange hilsener
BørneBrevkassen
Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst
Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.
Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.
Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.
Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.