Brev
Ånder
Jeg er en dreng på 12 år jeg er meget bange for sådan noget overnaturligt f.eks ånder, jeg kan ikke sove om natten så jeg går enten over til mine forældre eller bare ligger i sengen jeg bliver streeset fordi jeg vil jo bare falde i søvn det har stået på rigtig længe næsten 2 år jeg sover i min mors seng og min far sover i min seng.
jeg er vildt bange for at sove alene og når min venner spørger om vi skal sove sammen er det DSV altid et nej for jeg har en virkelig virkelig stor angst jeg vil bare blive normal igen g sove i min egen seng hvad skal jeg gøre???:(
Dreng, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 12 år Tak for dit brev til BørneBrevkassen, det er godt du skriver herind med dine bekymringer. Jeg kan godt forstå dig, når du gerne vil være fri for at være bange og stresset når du skal sove. Det må være svært for dig, og derfor er det også rigtig sejt af dig, du har turdet skrive og fortælle om, hvordan du har det. Selv om det ikke gør dine problemer mindre, vil jeg gerne fortælle dig, at du langt fra er den eneste der har det sådan. Det er bare ikke alle, der tør fortælle, at de er bange for noget, eller har brug for at sove hos deres forældre. Sådan som du beskriver den måde I sover på derhjemme, tænker jeg, at du sikkert allerede har talt med dine forældre. Jeg kan jo ikke vide, hvor meget I har talt sammen, eller hvor meget du har fortalt dem om, hvad der gør dig bange. Jeg tænker det kunne være en god ide for dig, at tale med dine forældre om det igen.   Måske er dine forældre usikre på, hvordan de bedst kan hjælpe dig. Det kan også være de spekulerer på, hvordan du bedst kan vænne dig til at sove i din egen seng. Det kan være, I ikke har talt så meget om, hvad der er grunden til, at du er utryg ved det. Måske har du svært ved at fortælle om det, nogle gange kan overnaturlige bekymringer være svære at forklare. Kunne du vise dine forældre dit brev herind til, sammen med mit svar? Det kan være dine forældre selv kan få rådgivning ved Børns Vilkår forældre telefon, den kan de ringe til på 35 55 55 57, hvad tænker du om det? Det kan også være, du ville have det bedre med at tale med en mere fremmed person, om din angst for det overnaturlige.  På din skole er der tilknyttet en sundhedsplejerske. Det kan være du lige først tænker, at hun bare skal veje og måle de yngre elever. Det er sådan, at sundhedsplejerske også ofte er gode til, at tale om personlige problemer med eleverne både yngre og ældre. Det kan være hun har nogle gode råd til dig, hvad tænker du om det. Skolepsylokolgen kunne måske også være en mulighed? Måske vil du have det bedre med at tale med jeres families læge om, hvordan du har det. Din læge har tavshedspligt omkring det du fortæller, det betyder han ikke må fortælle det videre. Det kan måske være rart for dig at vide, omvendt kan du, hvis du har lyst til det, tage dine forældre med. På den måde kunne dine forældre måske støtte dig til sådan en samtale... Var det en mulighed for dig? Måske har du brug for at tale mere om, hvordan du har det, så kunne det være en mulighed for dig at kontakte BørneTelefonen på 116 111. Det er helt anonymt at ringe til BørneTelefonen, det samme gælder for BørneChatten, som du finder på Børns Vilkårs hjemmeside, hvis det er mere dig. Mange kærlige hilsner BørneBrevkassen.
Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst
Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.
Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.
Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.
Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.