Brev
.
Hej.
Jeg er en dreng på næsten 13 år jeg er kun 149 cm altså den mindste i min klasse og jeg har kun vokset 2 cm i år og jeg er bange for At jeg ikke kommer til at vokse mere jeg vil vildt gerne blive høj for ikke så lang tid siden var min ven på højde med mig men han er vokset så han er 160cm og alle mine venner er allesammen højere det er vildt irriterende at jeg er så lille.
kan man tage noget så man som man vokser og bliver højere af? Eller noget andet så jeg kan vokse håber du vil hjælpe.
Dreng, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på næsten 13 år,
Tusind tak for dit brev. Hvor er det bare godt, at du skriver til brevkassen for at få hjælp for jeg kan læse, at du tumler med en masse tanker omkring din højde.
Du spørger meget konkret, om man kan tage noget, så man vokser og bliver højere – og her må jeg desværre skuffe dig og sige nej. Udover at spise normalt sundt og varieret, så findes der ikke noget middel, som man bare kan tage, der kan hjælpe.
Jeg kan godt forstå, at det føles lidt frustrerende at være den mindste i klassen og føle, at din vækst går alt for langsomt. Men du skal vide, at det er meget individuelt hvornår, at vækstspurten hos den enkelte sætter ind. Mange oplever at de udvikles mest fra omkring 13-års alderen og helt op til de er cirka 20 år.
Du virker som en helt normal dreng, der nok skal komme godt efter det højdemæssigt. Hvor høje er dine forældre mon? De kan jo give dig et fingerpeg om det, der kaldes dit genetiske potentiale – altså hvor høj, du ud fra dine gener, kan forvente at blive. Måske din Far også var lang tid om at opleve vækstspurten? Kunne du mon have mod på at snakke med ham omkring det? Jeg tænker, at det måske kunne berolige dig lidt. Hvis du har lyst, kan du alene eller sammen med fx din far tage en snak med din læge eller sundhedsplejersken, som ville kunne lave din vækstkurve, så du kan få et nogenlunde billede af hvor høj du kan forvente at blive?
Jeg håber, at du kan bruge mine tanker omkring din situation til at komme videre. Du skal vide, at hvis du har brug for at snakke mere omkring det hele eller få flere råd, så er du altid velkommen til at ringe til os på Børnetelefonen på 116 111 eller kontakte os via Børnechatten eller SMS.
Mange kærlige hilsner
Børnetelefonen