Brev
5 år i helvdet
Hej..
Det er nu fem år siden at jeg startede med at blive bagtalt, mobbet, drillet, jeg hader mig selv for ikke at havde sagt er eneste ord til en anden person. Ja jeg har haft skjult dette for mine venner og familie..
jeg hader mig nu og smiler sjældent jeg er som død inden i. Jeg er som tom inden i. Det “sjove” er at mine forældre ikke har lagt mærke til det, Min lærer har lagt mistake på det efter der har forgået foran næsen på hende i 5 lange år. Hvad skal jeg gøre?
Jeg kan kan ikke klare trykket af dem mere. Jeg dør mere og mere være eneste dag. Jeg frygter snart at jeg mister alt glæden jeg havde som lille… jeg har ikke lyst til at folk skal se mig som em tudedukke men jeg kan ikke klare mere…
Jeg håber virkelig I kan hjælpe mig for jeg er bange for at hvis dette bliver ved så bliver jeg i stand til at gøre frygtlige ting ved mig selv
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år,
Tak for dit brev. Det er rigtig godt, at du har valgt at skrive herind. For de følelser, du går rundt med, er nogle, man ikke skal gå rundt alene med. Jeg vil meget gerne hjælpe dig med nogle ideer til, hvordan du kan få det bedre – både med dig selv og med andre omkring dig.
Når man er blevet mobbet gennem så mange år - 5 år, kan man godt komme til at tro på, at det, de andre siger om en, er rigtigt. Nogle begynder endda at tro, at det er deres egen skyld. Har du også nogle gange tænkt sådanne tanker? Hvis du har, skal du vide, at det aldrig er din skyld, når andre vælger at behandle dig dårligt. Der er nogle voksne omkring jeg, som skal igang med at mobningen stopper og klassen kan være et rart sted at være for alle - Det er altså lærernes og skolelederens ansvar og de skal gøre noget, når de kender til problemet.
Andre, der er blevet mobbet, har fortalt om, at de har holdt det for sig selv og ikke fortalt andre om det. Nogle har endda gjort sig rigtig umage for at holde det skjult. Måske har de tænkt, at det ville gå over, hvis de ikke sagde noget. Så det er helt naturligt, at du ikke har fortalt andre om det. Sådan reagerer mange andre også på mobning.
Men jeg ved, at det er rigtig vigtigt, at du får hjælp af nogle voksne omkring dig til at få stoppet mobningen. Alle elever i skolen har ret til en skoledag uden mobning, bagtalelse og drillerier. Det gælder også dig. Så selvom dine forældre og din lærer måske ikke selv har opdaget, at der er noget galt, er det vigtigt, at du får det fortalt til dem. Og for at du kan hjælpes på den bedst mulige måde, synes jeg, at du både bør fortælle det til dine forældre og til læreren. De voksne omkring dig skal samarbejde om at få stoppet mobningen og give dig smilet og glæden tilbage?
Måske synes du, det kan være svært at skulle fortælle noget, du har gået rundt og holdt hemmeligt i 5 år? Her kunne du måske overveje at starte med at vise din lærer og dine forældre dit brev her til brevkassen – måske sammen med mit svar. Det har andre unge oplevet er en nemmere måde at starte samtalen.
Jeg ønsker dig al mulig held og lykke med at få fortalt om mobningen til din lærer og dine forældre. Hvis du har brug for nogle flere ideer til hvordan du kan gøre, eller du bare har brug for at snakke, er du altid velkommen til at skrive eller ringe.
Kærlig hilsen BørneTelefonen