•JEG KAN snart IKKE MERE•

Hej BørneTelefonen.

Jeg havde ikke mod nok, til at ringe til jer, derfor vælger jeg at skrive et brev, da jeg er meget bedre til at formulere mig på skrift, håber det går:)

Jeg er en 16 årig pige, med en lang og måske lidt hård fortid ?

Min far var alkoholiker, begik selvmord da jeg var helt lille, omkring 5 år og dagen i dag er jeg jo 16.

Der var blevet sat ild til vores hus, da mig og min familie sent om aften lå og sov, HELDIGVIS vågnede min mor forholdvis hurtigt. Jeg har gået i AKT – klasse ( special klasse ) helt ind til 5 klasse.

Fra jeg var 10-11 år, til jeg var 15 blev jeg udsat for en masse overgreb og presset til en masse ting.. da jeg var 10-11 lod min bedste veninde hendes ven misbruge mig, altså de sagde jeg skulle ha’ sex ( samleje ) med ham, jeg vidste jo ingenting dengang, jeg gjorde jo bare hvad folk sagde … han var cirka 2 år ældre end mig. Det skete 1-2 gange om ugen, at mig og ham skulle have samleje, jeg sagde flere gange jeg ikke ville, men de pressede mig, og jeg kunne bare ikke sige nej, det var jeg bange for, fordi så troede jeg ikke de ville være venner med mig mere. På et tidspunkt siger jeg til men daværende bedste veninde, at jeg ikke ville det her mere, men sagde til mig, at jeg skulle gi ham et blowjob, for ellers så siger hun til alt og Alle, mig og ham havde haft sex, og det ville jeg jo ikke have, så jeg gjorde self det bare, det her med sex osv. Stod på i næsten et år, måske 9-10 måneder.. – da jeg var 12 lærte jeg en lidt ældre mand, måske start 50’eren, Idk. Han kom ikke hjemme ved mig og jeg kom ikke hjemme ved ham, jeg mødte ham for det meste helt tilfældigt. På et tidspukt siger han så, om jeg ville give ham et handjob, jeg sagde flere gange nej, men han forsatte ligesom med at presse mig, og jeg kan ikke arbejde under pres, så jeg gjorde det.. der skete flere ting, som f.eks han pressede mig til at kysse med ham osv. – da jeg var 13 år, var jeg hjemme ved en veninde, som skulle hjem til sin far, og faren havde en ven på besøg, ( også en mand ) på et tidspunkt køre min venindes far, mig og min veninde sætter os i hver sin stol og sofa, og derefter sætter ham den lidt ældre på næsten 60 år, ved siden af mig.. han begynder at tage sin hånd under bordet, og ligger den på mit knæ, og køre op mod mit skridt .. jeg trækkede benene sammen, og han fjernede sin hånd, ham har jeg ikke set siden. I 2015 havde jeg en god ven, han skrev og spurgte om vi skulle være sammen en dag, og jeg skrev det kunne vi godt finde ud af. Da vi så finder en dag, spørger han så hvad vi skal lave, jeg skrev det vidste jeg ikke, han sagde vi kunne ha sex, jeg skrev det ville jeg ikke, han forsatte hele aften med at skrive, og til sidst skrev jeg ‘ ok vi kan godt have sex ‘ men inderist inde ville jeg ikke, men jeg orkede ikke han forsatte med at skrive og skrive omkring det. Da jeg kom derhen sagde han jeg skulle ligge mig nøgen under hans dyne, jeg sagde nej, også fordi han intet kondom havde .. men han forsatte med at sige kom nu, gør det nu bare, jeg gjorde det så, han kom ind og lå en trøje over mit hoved så jeg intet kunne se, og han holdte på trøjen, så jeg ikke kunne fjerne den.. han ‘ ordner ‘ så det han skal, og jeg siger flere gange undervejs at jeg ikke vil det her og han skal stoppe, men han forsatte, det føles som evigheder, men det stod ‘ kun ‘ på i 5-10 minutter.

Der er sket så mange ting, i hele mit liv, men lad os springe frem til for omring 1,2 år siden.

Der skete meget i mit liv, for 1,2 år siden cirka, så på et tidspunkt stod jeg på mit toilet og cuttede .. havde ikke styr på hverken mig selv, eller mine tanker.. jeg gjorde det bare… der gik ikke rigtig noget igennem mit hoved, jeg gik alene med det i 8 måneder, før jeg havde mod til at skrive det til en person jeg holder meget af og stoler meget på.

Jeg har cuttet meget, nogle gange dybt og andre gange ikke så dybt, prøvet at tage mit eget liv 2 gange, men nogle må have holdt hånden over mig, siden jeg stadigvæk er her.

– jeg har aldrig været en åben person, og derfor er det også rigtig svært for mig at snakke om min fortid, for cirka 1,5 måned siden åbnede jeg op, omkring det med de overgreb, og fra start af jeg åbnede op for 1,2 år siden og til nu, er den eneste hjælp, jeg har fået af kommunen og psyk, at komme på adhd piller.. jeg er blevet sat op i piller, til 2 piller om dagen, pga. 1 pille ikke var nok.

Jeg har selvmordstanker, tvangstanker og stemmer der råber og skriger oppe i mit hoved, ” gør det nu ” ” du kan godt ” ” ingen vil savne dig ” osv osv. Jeg har sagt mine tanker kun bliver slemmere og slemmere og det de gjorde ved det, var at sætte mig op i medicin, andet har de ikke gjort. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre, for ærligt, så finder jeg flere gange til at tage mit eget liv, end til at forsætte den her kamp, finder mere lyst til at afslutte det hele end til at forsætte, jeg kan ikke klare det her mere.

Psyk siger, jeg er på overarbejde over det hele, især henne i skolen, jeg gik fra en akt – klasse med 7 børn i, og går nu i en klasse med 22 elver, og 1 lærer pr time .. vi har været flere men der er 5 der er flyttet undervejs og efter sommerferien får vi 7 nye ind, vi er 6 danskere i vores klasse, og alle de andre er blandinger fra syrer, tyrkere osv. Derhjemme har jeg heller ikke lyst til at være, har ikke lyst til at være sammen med nogen, men heller ikke til at være alene.

Jeg føler ikke jeg bliver hørt når jeg siger højt, jeg har det dårligt og mine tanker bliver værre og værre, jeg snakkede med min kontakt person om, om jeg måske kunne blive indlagt på psyk, de ringede til min mor, og da jeg kom hjem sagde min mor ( som jeg ikke har det særlig godt med og har ingen tillid til hende ) at hun havde snakket med lægen og lægen ville gerne snakke med mig omkring det med indlæggelse, men min mor sagde til mig, jeg burde tænke lidt mere på min kanin, og er der noget jeg gør, så er det Fanme at tænke på min kanin!!!! Han er mit et og alt !!!

Det sårede mig og ved ikke hvad jeg skal gøre, for jeg ved jeg har et ansvar, han er mit lille barn, og jeg vil ikke bytte ham for noget i denne verden!!! I hele mit liv, har jeg sat andre og deres problemer i første række og skubbet mig selv bagerst i rækken, men nu har jeg endelig anerkendt jeg heller ikke har det godt hele tiden og at jeg heller ikke er glad 24/7 som mange troede.. men nu hvor jeg endelig har åbnet op og anerkendt nogle ting, så får jeg bare ikke den hjælp jeg har brug for.

Mine tanker bliver kun værre og værre for hverdag der går, jeg vil ikke mere, jeg kan ikke mere. Jeg er kommet så langt ud, at jeg ser flere grunde til at tage mit eget liv end at forsætte med at kæmpe, min lyst er større til at dø end til at leve ..

jeg sad her forleden at skrev et farvel brev, og så langt troede jeg ikke jeg skulle eller kunne komme ud, men jo.. jeg har anerkendt jeg ikke er okay og har åbnet mig op, men ikke blevet taget seriøst, jeg kan snart ikke mere, og ærligt, jeg ser flere grunde til at tage mit eget liv, end jeg at forsætte ..

hvad er der at leve for?

hvorfor blive ved med at kæmpe når ingen tager det seriøst nok?

Hvor er den hjælp jeg blev lovet ?

Der er så mange ting. Tror det ville være bedre uden mig i denn verden … det snart forsent ..

Hilsen den pige, som er på kanten til virkelig ikke at klare kampen.

Pige, 16 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 16 år,

Når man har haft sådan nogle oplevelser, kan livet føles så tungt, at man ikke føler, at man kan bære rundt på det mere. Det kan føles som om, at man ikke har kræfter nok – man kan føle sig træt, udmattet og have lyst til at give slip på det hele.

Derfor er det så vigtigt, at man deler sine oplevelser, tanker og følelser med nogen – så de kan hjælpe med at bære. Når man er flere om at bære noget, bliver det med tiden lettere at gå rundt med de ting, som man har oplevet. Og oplevelserne kan komme til at fylde mindre og mindre. Men det kan tage tid at komme der til. Nogle gange skal man desværre også igennem flere personer, før man finder den ’rigtige’ hjælp.

Det er så stærkt af dig, at du har åbnet op og fortalt om, hvordan du har det! Det har altså krævet noget mod og hårdt arbejde. Det er så vigtigt, at du holder fast i den hjælp, du har fået! Det er ikke altid, at de personer der skal hjælpe, kan gennemskue hvad den bedste hjælp er lige med det samme. Nogle gange, er man nødt til at prøve nogle forskellige ting – måske nogle forskellige behandlinger, før man finder ud af, hvad der er den bedste hjælp.

Måske er det dét de personer, du er i kontakt med, er ved at gøre?

Det lyder som om, at du faktisk selv har en ret god idé om, hvad der vil hjælpe dig. Du tænker f.eks., at du har brug for at blive indlagt. Det er vigtigt, at du får fortalt det til de personer, der hjælper dig. Jeg kan godt forstå, at din mors kommentar med kaninen, gjorde dig ked af det. Det lyder bestemt ikke som om, at du ikke bekymrer dig om kaninen – tværtimod. Nogle gange er man nødt til, først og fremmest, at bekymre sig om sig selv.

Hvis du taler med en person fra kommunen eller psyk., vil den person måske kunne hjælpe dig med at finde ud af, hvordan du kan få din kanin passet, hvis du skal indlægges. Det tager kaninen helt sikkert ikke skade af.

Hvis du synes, at det ville gøre det lidt lettere for dig, kan du også skrive et brev, som du kan tage med til din kontaktperson eller på psyk. Når man skal tale om så svære ting, kan det være en smule lettere at skrive det hele ned. Det er nemlig vigtigt, at du får fortalt om dine selvmordstanker og om, at du ikke synes, at du får den rigtige hjælp. At du føler, at det hele er for tungt for dig.

Det er også vigtigt, at du får sagt, at du føler, du har brug for indlæggelse, men at kaninen er en stor bekymring – og at din mor måske ikke helt kan forstå, hvorfor du tænker på at blive indlagt.

Hvis du ikke synes, at du kan overskue at skrive så meget ned, kan du evt. give kontaktpersonen eller psyk. det brev, du har skrevet til os – evt. sammen med mit svar. Det kan også være, at du har lyst til at tale med en person tæt på dig, som kan gå med dig til kommunen eller på psyk. og støtte dig, når du skal fortælle om, hvordan du har det?

Selvom det er meget hårdt, kan man godt komme ud for, at det tager noget tid at få den rigtige hjælp. Men det er ikke fordi, at den rigtige hjælp ikke findes. Man skal ’bare’ have fundet ud af, hvem de rigtige hjælpe-personer er – og hvordan man kan være med til at forklare, hvilken hjælp man har brug for. Det, du allerede har gjort, vidner om, at du er ekstremt stærk og klog – og der er hjælp at hente!

Hvis du har brug for at tale lidt mere med nogen om det hele, før du f.eks. snakker med kommunen eller psyk., er du altid velkommen til at skrive til os på Chatten (eller ringe til os). Hvis du igen oplever, at du ikke bliver hørt, så har vi også mulighed for at hjælpe dig med en bisidder, der kan gå med dig til kommunen. En bisidder er en voksen, der støtter én i at blive hørt og som sørger for, at dine rettigheder bliver overholdt.

Vi vil meget gerne hjælpe dig med at finde ud af at få hjælp, hvis ikke det lykkedes gennem din kontaktperson eller psyk.

De kærligste hilsner og tanker
BørneTelefonen

Få flere gode råd om selvmordstanker

Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.

Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.

Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.

På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.

Selvmordstanker Andre der hjælper

Angst og depression – gratis psykolghjælp

Gratis psykologhjælp til behandling af angst og depression (18-24 år)
Læs mere

Giftlinjen

Anonym professionel hjælp ved forgiftning af fx medicin eller rusmidler
Læs mere

Headspace

Har du brug for at mødes og tale med en voksen anonymt? (12-25 år)
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.