Brev
Unge arbejders rettigheder
Hej børnetelefonen 🙂
Jeg vil gerne vide hvad unge arbejders rettigheder endelig går inden for. Jeg har søgt mig lidt frem men ville hører fra en voksen om, hvad der endelig er rigtigt og falsk, og hvad jeg skal gør, eller om jeg bare overdriver.
Har man ikke rettighed til at holde pause efter 4 timers arbejde? (har arbejdet tit omkring 12 på en dag uden pause, kun hvis man virkelig skulle tisse er det mugeligt og gå på toilettet.).
Og burde man ikke få mere i løn i weekenderne/ferierne/ hellige dage? Får 75 kr i timen altid
Nogle gange for vi skældt ud over at vi ikke gøre ordentligt rent, men de forventer at vi skal være ude inden 15-45 minutter efter lukketid.
Men det kan man aldrig nå, da de ikke har fået en opvasker endnu (efter 6 måneders vente tid), så vi skal nå at vaske alt op i hånden selv. Og vi er kun en til at lukke, så jeg har nogle gange været der til klokken 22 selvom man lukker 20, da jeg helst vil være sikker på at jeg har fået ryttet op ordenligt da vi har med sushi og gøre.
(det vil lige siges at jeg nærmest løber frem og tilbage for at nå og blive færdig).
Og grundlæggende føler jeg mig bare uretfærdigt behandlet. Jeg ved godt at jeg “bare” er ungearbejder, og de er min chef, men syntes jeg bliver behandlet ubehageligt og svaret flabet tilbage, hvilket gør at man føler sig som et 0 eller ligegyldigt objekt.
Til dagligt er jeg meget flittig både skole, hjem og andre arbejdssteder og van til multitarsking og have fart på i dagens løb.
Men var bare interesseret i og vide om hvad vores rettigheder endelig er, da jeg har snakkede med andre ungearbejder fra andre steder som selv siger at det lyder for dårligt. Og om jeg skal gøre noget og sige/gøre noget? Men har iie helt gjordt noget da jeg er bange for at lave rav i tingene og blive fyret, derfor henvender jeg mig til jer.
Kærlig hilsen
En 17 årig, forvirret og frustreret pige.
Pige, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 17 år
Jeg kan godt forstå du bliver forvirret over om din arbejdsplads gør det rigtige overfor dig, især når du har en følelse af at alt ikke er som det skal være.
Du har en følelse af at blive uretfærdigt behandlet, og det kan jeg god forstå. Det lyder som om din arbejdsgiver ikke selv er meget til stede og at han/hun forventer en hel masse af dig, som er udover det almindelige arbejde.
Du skriver at din arbejdsgiver behandler dig ubehageligt og svarer dig flabet tilbage. Sådan et arbejdsmiljø er ikke rart at være i og det kan med tiden gøre dig syg eller stresset. Jeg syntes du skal passe på dig selv, og jeg tænker du kan starte med at bede om et møde med arbejdsgiver.
Alle arbejdsgivere har brug for at deres folk laver et godt stykke arbejde, det gør de bedst, hvis man trives på arbejdspladsen. Måske kan du fortælle din arbejdsgiver, at du godt kunne tænke dig at gøre en indsats sammen med ham/hende, for at gøre jeres arbejdsplads til et bedre sted. Et sted hvor de ansatte trives bedre og dermed kan give kunderne en bedre oplevelse? Jeg ved godt det lyder nemmere end det er, og jeg kender jo ikke din arbejdsgiver. Men på den måde viser du, at du faktisk gerne vil gøre et godt og effektivt stykke arbejde, men at det kun kan blive så godt, hvis I altså samarbejder. Giver det mening?
Jeg synes også, du skal være ærlig og fortælle at det er demotiverende, når man ikke taler ordentligt til hinanden eller hvis der ikke er styr på arbejdsopgaverne og hvor lang tid de rent faktisk tager.
Hvis du går til arbejdsgiver på denne måde vil det være en håndsrækning til arbejdsgiver om at skabe et bedre arbejdsmiljø. Men det er klart, at jeg ikke kan vide, hvordan de præcist reagerer, og derfor er det også godt at have helt styr på dine rettigheder inden.
Nu fortæller du ikke helt præcist, hvad du er ansat til. Du fortæller lidt om opvask, rengøring og en sushi-restaurant.
Så hvis du arbejder i restaurationsbranchen, har du krav på en halv times pause uden løn, når du har arbejdet 4,5 time.
Arbejdstiden må desuden ikke overstige 8 timer om dagen og max. 40 timer om ugen.
Hvis du har arbejde efter kl 17.45 skal der være et tillæg i hverdagene. Lørdage efter kl 14.15 skal der være et tillæg og hele søndagen ligeså.
Det bedste du kan gøre lige nu for at få de helt præcise tal, er at besøge JobPatruljen og deres hjemmeside. De er eksperter indenfor ungarbejde, og her kan du finde præcis din stilling og se, hvilke lønsatser der er, regler og love omkring pauser, arbejdsmiljø osv.
De har også et tlf. nr. du kan ringe direkte til: 8024 1010.
Måske de vil anbefale dig at melde dig ind i en fagforening også. Det er altid en gode ide, for at få støtte og hjælp i sit arbejdsliv. Det kan du også læse meget mere om her.
Held og lykke og kærlig hilsen
BørneTelefonen