Brev
Ude i noget dumt
Hej Børnetelefonen.
Min ven er begyndt at stjæle ting og sælge det videre til overpris.
Han har fået mig til at være en del af det, og jeg er nu begyndt at stjæle en masse ting.
Hvad skal jeg gøre for at komme ud af min situation.
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 13 år
Tak for dit brev. Jeg vil starte med at sige, at det er virkelig dejligt, at du skriver. Det lyder til, at du er kommet i en svær situation, men hvor er det sejt, at du skriver til BørneTelefonen og faktisk ønsker at ændre situationen.
Jeg kan forstå, at du har et ønske om at komme ud af det, og det forstår jeg godt. Du oplever måske dårlig samvittighed, nervøsitet eller noget tredje. I hvert fald fornemmer jeg, at du godt ved, at det er ulovligt og forkert at stjæle.
Det er rigtigt stærkt, at du stopper op og tænker over situationen. Mange unge oplever nemlig, at det er vigtigt at få stoppet i tide. Det kan nemlig komme til at tage overhånd og med tiden føles “nemt” at stjæle. Ofte er det fordi man lærer at ignorere sin samvittighed. Det er aldrig godt at ignorere sine egne tanker, følelser eller mavefornemmelser. Derfor er det også så sejt, at du mærker efter.
Jeg er nysgerrig på, om du mon har snakket med din ven om, hvordan du har det? Måske går han også med nogle tanker omkring det. Du kan for eksempel spørge “Er du aldrig bange for at blive taget?” eller “Har du tænkt over, hvad der sker, hvis du bliver taget?”. Det kan nemlig have ret store konsekvenser. Måske går din ven også med en samvittighed, der nager?
Det er vigtigt, at du lytter til dig selv og får sagt fra. Det er sikkert ikke så nemt for dig, fordi du nok gerne stadig vil være venner med din ven. Men nogle gange giver det faktisk lidt respekt at sige fra. Og måske kan din ven godt se fornuften i det?
Måske vil det være godt for dig at snakke med andre om det også. Måske har du mod på at fortælle dine forældre det? Du kan evt. starte samtalen med “Der er noget, jeg gerne vil sige til jer, men det er meget svært for mig. Jeg ved nemlig godt, at jeg har gjort noget forkert, og det har jeg fortrudt. Men jeg håber, at i vil lytte til mig, for jeg vil gerne snakke med jer for at få hjælp og komme ud af situationen”.
Det behøver heller ikke være dine forældre. Det kan også være en søskende, en onkel, en ven, en fodboldtræner eller en anden, som du er tryg ved. Det kan være rart at få det sagt. Både fordi det kan opleves som en lettelse for samvittigheden, men også fordi du derfra ikke længere står alene med det. En voksen vil kunne hjælpe dig til at komme ud af det.
Du har allerede vist, at du er sej og modig ved at stoppe op og tænke over din situation, og efterfølgende skrive til BørneTelefonen. Det er flot, at du tager ansvar for din situation og gerne vil ændre den. Dette gå-på-mod tror jeg, at du kan bruge, når du skal tage en snak med din ven og/eller en anden person, du føler dig tryg ved.
Jeg ønsker dig alt det bedste.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen