Sommerferiejob og fritidsjob

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Hej 15 årige pige

Det varmer mit hjerte at høre, at du har kunne bruges vores råd.

Jeg syntes, det er en rigtig god ide at få et arbejde. Det giver ekstra penge til at shoppe for eller spare op. Det kan også være en god måde at møde nye mennesker. Jeg vil rigtig gerne hjælpe dig, med at komme med nogle muligheder for hvad du mere kan gøre.

Du har jo allerede været ude ved butikker og kigget på nettet, hvilket er en rigtig god start. Noget som rigtig mange bruger for at få et job er netværk. Kender du nogen der arbejder et sted, hvor du gerne vil have job? Så snak med dem du kender og aftal, at de anbefaler dig til chefen. De flester steder kan bedst lide, at andre ansatte kender en for noget godt – at der er nogen, der kan sige god for en. Hvis det er et job i fx supermarked, kan det være en ansat – både en ung og voksen, som kan anbefale dig.

Når man søger arbejde så er der tre ting der er vigtige.

At de kan huske en. Det kan ske på mange måder, her kan man godt være kreativ. Men man kan også gøre det ved at gøre et godt førstehåndsindtryk, og når man giver dem ens ansøgning skal den være unik og passe ind til det sted man søger. De fleste steder får mange forskellige ansøgninger, derfor skal man være den de husker, på den gode måde. Nogen steder er der en standard ansøgning. Når du aflevere ansøgning, så smil og være imødekommende – og tilpas tøjet til det sted, du søger job. Så de allerede der kan se, at du kunne være deres nye kollega.
Den ansøgning og cv man giver til stedet skal være godt skrevet. Her er det en rigtig god ide, hvis man får hjælp af ens forældre eller andre, der har prøvet at søge job.
I ansøgningen skriver man hvorfor man søger arbejdet og hvad man synes man er god til i forhold til jobbet. Det er vigtigt at lave en personlig ansøgning til hvert sted man søger. Det kan tage en del tid, men arbejdsgiverne kan se, man har lagt tid i det. Hvilket er et stort plus. Nogen gange kan man lave en ansøgning og et CV (curriculum vitae) – men også samle det i en ansøgning, især når det er første job.
I CV´et skriver man alle ens evner og kompetencer. Her er det vigtigt at skrive alle de ting man er god til. Det kan fx være: Jeg er pligtopfyldende, kommer til tiden og overholder mine aftaler. Man kan også komme med et eksempel. Fx: I skolen kommer jeg aldrig forsent, jeg planlægger mine lektier og afleveringer, så jeg afleverer mine opgaver i god tid/til tiden. Det er også en god idé at sætte et foto ind, så husker de også bedre, hvem man er.
At man vil arbejde for at få et arbejde. Nogle gange må man tænke lidt videre om,  hvilket slags arbejde man kan få. Det kommer an på, hvor man bor, og hvad der er ledigt.

Da det nu snart er sommer så kommer der ofte en masse nye muligheder – sæsonarbejde. Nogle steder rundt i Danmark kan man f.eks. blive jordbærplukker. De fleste forlystelsesparker søger også flere medarbejdere fx. Bon Bon land, Tivoli, Legoland, Friheden Aarhus, og næsten alle søger her til sommer. Nogle gange skal man derfor være villig til at have lidt rejse tid for at komme frem til arbejdet.

Her er lige nogle lidt andre ideer til, hvad du ellers kan søge: Rengøring, lagerarbejde, babysitter, flaskepige, i en blomsterbutik, avisudbringer, bagerjomfru, hundelufter, indkøb, damefrisør, piccoline (kontor medhjælper), hjælpetræner på børnehold og… .  Du kan også lave en seddel med dit billede, og nummer og skrive lidt om dig, og så hænge det op i den lokale supermarked og sige du er klar til at arbejde (babysitter, hente børn fra børnehave og følge hjem, lufte hunde). Derudover så kan du sende et opslag rundt på Facebook, det kan også virke.

Det virker til, at du er på den rette kurs, og har gå-på-modet til at kæmpe lidt mere. Jeg håber, du kan bruge mine ideer og muligheder til at arbejde videre med. Jeg ønsker dig alt held og lykke i job jagten. Husk at tjekke regler og rettigheder for unge: http://boerneportalen.dk/rettigheder/skole-og-arbejde/

Kærligste tanker