Overarbejde og urespekteret på arbejdsplandsen som ungarbejder

Hej Børnetelefonen,

jeg er en dreng på 15 år og går i 9 klasse og jeg arbejder i Netto, når jeg arbejder i hverdagen efter skole er vagterne normalt 6 timer lange hvor man skal gøre ALT selv, man skal feje hele butikken, vaske gulv, gøre flaske rum rent tømme flaskerummet osv osv, jeg har læst lidt op på reglerne og har fundet ud af du som ungarbejder under 17-18år kun må arbejde 12 timer om ugen,

jeg har på det sidste arbejdet ihvertefald 15 timer om ugen, nogle gange har jeg også haft vagter fra 6-16, jeg ville bare gerne høre om hvad det er normalt at man arbejder så meget mens man har skole og alt det, og stadig er urespekteret får vagter fra dag til dag og “lederne/den ansvarlige” bare sidder på kontureret og ser film mens han sætter mig til at lave alt det hårde.

Ville bare høre hvad der ville være bedst at gøre

Dreng, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 15 årig dreng

Tak for dit brev. Lad mig starte med at skrive, at jeg finder det sejt, at du sætter spørgsmål ved din ansættelse. Du har opdaget at der er noget, der ikke er som det skal være og det vil du have gjort noget ved. Det er flot, du tager ansvar for dig selv og dit arbejdsliv. Lad os gå i dybden med det. Jeg stiller det op i små afsnit, så det bliver mere overskueligt for dig.

Vi starter med selve arbejdsopgaverne. Umiddelbart er der ikke nogle af disse opgaver det bekymrer mig. Det er ganske normale arbejdsrutiner, som man lovligt kan give en 15 årig. Det er måske ikke det sjoveste, man kan arbejde med, men sådan starter de fleste unge deres arbejdsliv. Dog skal du naturligvis have de rigtige redskaber og information til at udføre dit arbejde, således at du ikke kommer til skade.

Så har vi pauserne, når du er på arbejde. Da du er under 18 har du krav på en pause 30 minutter efter 4,5 timer i streg. Får du det?

Arbejdstimerne har du helt rigtig fat i. Fordi du går i skole må du kun arbejde 12 timer og ugen og de må aldrig overstige 8 timer pr gang. Her bryder Netto faktisk reglerne.

Vagtplanen skrider også, kan jeg se. Det er ikke lovligt at give dig vagter fra dag til dag. Netto har nemlig en overenskomst med HK Handel og det betyder at du som minimum skal kende din vagtplan for 16 uger af gangen, hvor småændringer må ske med 4 ugers varsel. Det er ikke fair overfor dig, at du ikke ved, hvornår du skal arbejde. Det gør det jo umuligt for dig, at planlægge din fritid

Lad mig opsummere: Ifølge dit brev har du for mange timer, du arbejder for meget på selve dagene og du mangler en vagtplan, der skal gælde i 16 uger. Dette skal din nærmeste chef have at vide, så der kommer styr på dine rettigheder. Dette kan godt være grænseoverskridende at klage til sin chef, især hvis du er helt ny i sit arbejdsliv, men det er nødvendigt for at passe på dig selv, for du har rigtig mange år, hvor du skal arbejde. Så jeg synes du skal bedst fra start. Du kan derfor printe dine rettigheder ud, som du kan vise din chef. Alt det jeg har skrevet til dig står også hjemmesiden arbejdstilsynet.dk, så er du klædt på til samtalen. Her kan du også finde svar på andre spørgsmål i forhold til reglerne for ansættelse af unge under 18 år.

Har du for øvrigt  talt med dine forældre om dine arbejdsforhold? Jeg tror gerne at de vil bakke dig og hjælpe dig med den svære samtale. Du kan også, hvis du ikke vil have din forældre med indover samtalen, bede dem om at give dig tilladelse til at blive medlem af en fagforening. De kan hjælpe dig med alt, hvad der sker på arbejdsplads og de er rigtig gode til at passe på dine rettigheder.

Jeg ønsker dig alt det bedste i dit liv

Kærlige hilsner BørneTelefonen