Brev
Kan jeg
Er en 10 år gammel pige
som gerne vil have et arbejde i en butik eller gå med aviser eller andre steder
Jeg vil gerne hjælpe men der er ikke noget at hjælpe med derhjemme
Men kan jeg få arbejde
Hilsen den 10 år gammel pige
Pige, 10 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 10 år
Du lyder som en rigtig stærk og skøn pige.
Desværre skal man være 13 år, før man kan få job som avisbud, og man skal være 15 år for at få arbejde i en butik.
Hvis det er fordi, du gerne vil tjene lidt penge, så bliver det nok svært. For man må ikke ansatte børn på din alder i Danmark. Børn i Danmark er nemlig beskyttet, så voksne ikke kan tvinge dem til at arbejde. Hvis du har lyst til at læse om dine rettigheder, så kan du læse mere her på BørnePortalen.dk
Men hvis du bare gerne vil have noget sjovt og godt kan lide at hjælpe, så kunne du måske kigge efter om, der er noget derhjemme, hos bedsteforældre eller naboerne, som du kunne gøre og måske tjene lidt på det? Det kunne være at gøre lidt rent, rydde op, tømme opvaskemaskinen, gå ud med skrald, gå på mindre indkøb eller andre ting, som nogen kunne bruge din hjælp til.
Måske har du en nabo, der har en kat der skal nusses eller en hund, du kunne gå tur med?
Nu har du fået lidt idéer, som du måske kan bruge eller arbejde videre på. Og så skal du selvfølgelig også spørge dine forældre om lov.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen