Job.

Hej BørneBrevKassen!!

-Jeg er 14 år og vil meget gerne have et job, men jeg ved ikke hvad det skal være!

Jeg håber i har nogen gode ideer!

Dreng, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 14, der gerne vil have et job

Tak for dit brev, jeg kan godt forstå, du gerne vil have et job, så du kan tjene nogle penge selv. Nu skriver du ikke noget om, hvorvidt du bor på landet eller i byen, og det kan jo godt påvirke de muligheder, du har for at søge. Det har jo betydning hvilke slags virksomheder, der er i nærheden af, hvor du bor.

Jeg ved at mange på din alder kan få job i det lokale supermarked – enten som “flaskedreng” eller som en, der fylder varer op. Der er også en del af de morgenfriske, der deler aviser ud eller står i bagerforretning og ekspederer kunder, eller kører ud med brød til kunder. Måske på en cafe eller restaurant som afrydder, eller opvasker – eller andre jobs der skal løses der?

Af mere private job, så er der mange, der henter og passer børn om eftermiddagen, – ofte er det piger, der hænger sedler op og tilbyder sig, så netop derfor tænker jeg, at man måske som dreng ville have en ret god chance for at få et “hente job”..? (særligt i familier med drengebørn). Måske er også mulighed for at få job med at lufte hunde, slå græs, handle ind efter skoletid. Det kan også være som lektiehjælper for andre børn…

Måske kender du nogle voksne som arbejder et sted, hvor de mangler en frisk ung dreng, der gerne vil have et job? Det kan være på et værksted, i en frisørsalon eller andre steder, hvor du måske skal sørge for at rydde af, feje eller hente ting. Der er også på nogle kontorer, i butikker, ejendomsmæglere og banker, at man kan få et job som ‘piccolo’. Det er en der går med breve, kopiere og laver småjobs.

Måske vil det være en ide at sætte en lille annonce i den lokale avis, og skrive lidt om, at du søger job, hvad du kan og gerne vil, og hvornår du kan arbejde?

På www.borger.dk/Sider/Fritidsjob.aspx kan du læse mere om de regler, der gælder for unge og fritidsjob samt finde ideer til, hvor du kan søge jobs henne.

Helt overordnet er der en regel, at dit arbejde ikke må gå ud over din skolegang eller din sundhed. Det må altså ikke foregå i skoletiden og må ikke være farligt!

Nu har jeg nævnt nogle muligheder – måske er du selv kommet i tanker om flere?

Håber, du finder et godt job.

Kærlig hilsen BørneTelefonen