Brev
Bortvist fra mit fritidsjob.
Hej,
jeg er blevet bortvist fra mit fritidsjob for ca 2 måneder siden da jeg stjal slik, chokolade og en læbepomade til en værdi af 125 kr.
Jeg skammer mig, og jeg kan ikke tænke på andet.
Jeg er også blevet sat på Coops bortvisningsregister, men sagen er, at jeg har taget mig sammen og vil gerne have et nyt job i for eksempel Netto eller Føtex, alt andet end Coop butikker.
Men jeg er utrolig bange for, at mit fremtidige job finder ud af det, og kan de se at jeg er blevet bortvist i bortvisningsregisteret selvom at det er Coops bortvisningsregister?
Jeg har slet ikke nogle at snakke med, om det her, så jeg håber at i vil svare mig, da det går mig så meget på.
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år
Når jeg læser dit brev, så lyder det allerede til, at du har betalt en dyr pris for det, du stjal fra dit gamle arbejde – og du har sikkert lært rigtig meget af det. Derfor håber jeg, at du kan få en ny start på et nyt arbejde, så du kan bevise over for dig selv, at du er blevet klogere.
Jeg kender ikke til det konkrete bortvisningsregister i Coop, som du fortæller om i dit brev. Men jeg tror, du har helt ret i, at det ”kun” er et register, som de bruger og må bruge i Coop. Hvis du er i tvivl om, hvad de bruger registeret til, kan du måske prøve at ringe til Coop? Du kan jo lade være med at oplyse, hvem du er, men bare være ærlig og fortælle, at du simpelthen er så flov over noget, du har gjort – og gerne vil vide, hvordan du står –  både i forhold til at kunne arbejde i Coop eller i en anden butik i fremtiden. Kunne det være en mulighed?
Jeg tror som sagt ikke, at det er noget, du skal tænke over, når du søger job hos en anden kæde udenfor Coop. Det havde været anderledes, hvis det var blevet skrevet ind i din straffeattest. En straffeattest er det, som nogle arbejdspladser kræver, før de vil ansætte en. Men det lader ikke til, at dit gamle arbejde har anmeldt tyveriet? Mon det er rigtig forstået – og i så fald skal du ikke bekymre dig om det.
Du skriver, at du ikke har nogen at snakke med om det her. Jeg forestiller mig, at det må være svært at gå med det alene. Du er derfor meget velkommen til at ringe til os på BørneTelefonen 116111, hvis du har brug for lige at få lidt trøst og støtte fra en voksen. Tænk også over om der ikke er en eller anden voksen i dit netværk, du kan sige det til. Det kunne være en lærer, en god venindes mor, dine forældre eller en helt anden. De fleste voksne har som unge prøvet at lave noget dumt, som de fortryder. Derfor tror jeg, at du lige nu er den, der dømmer dig selv hårdest.Vis eventuelt den voksne dit brev og mit svar hertil, hvis det er nemmere for dig at starte en snak på den måde.
Jeg håber, at mit brev har givet dig lidt mere ro – og ikke mindst lysten til at søge et nyt arbejde, så du kan vise, at du er til at stole på. Pøj pøj med ansøgningerne. Jeg er sikker på, at der er en arbejdsplads, der bliver rigtig glad for at få dig som medarbejder. Selvom du lige nu skammer dig, så har du også lært meget og fået en vigtig erfaring, jeg tror, vil komme dig til gode.
De bedste hilsner
BørneTelefonen