Brev
8 klasse og arbejde
Jeg skal i 8 klasse og er bange for at få dårlige karaktere jeg har ikke engang et arbejde og har svært ved at finde et
Dreng, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 14-årige dreng
Tusind tak for dit brev. Hvor er det godt du skriver. Jeg vil forsøge at hjælpe dig, så godt jeg kan.
Sikke mange bekymringer du har. Ja, både med din skræk for at få dårlige karakterer og ikke have et arbejde og have svært ved at finde et. Pyh, jeg kan godt forstå, det føles hårdt lige nu.
MEN du har allerede taget første skridt ved at skrive herind. Det viser noget om, at du kan handle og finde en god vej videre. Det tror jeg på.
Du skriver, du er bange for at få dårlige karakterer. Det er lidt svært for mig at vide, hvad dårlige karakterer helt konkret betyder. Kan det betyde lave karakterer, eller bare “dårligere” end du måske er vant til at få?
Men uanset hvad du mener, kan jeg forstå, det påvirker dig. Derfor skal der også gøres noget ved det, så du ikke går rundt og bærer på alle bekymringerne helt alene.
Du skriver, du ikke engang har et arbejde, og du har svært ved at finde et. Jeg ved fra mange unge, at det er svært at finde et fritidsarbejde i din alder. At finde et arbejde som 14-årig kræver nemlig en del. Man skal f.eks. vide, hvor man kan søge job. Man skal også vide, hvor de mangler arbejdskraft.
Jeg ved ikke, hvad du har gjort for at finde arbejde, men det lyder som om, du allerede har prøvet. Det lyder også som om, det ikke er lykkedes endnu.
Nu vil jeg prøve at svare på, hvad du kan vælge at gøre for at få det bedre.
Jeg tænker, at det er en god ide, at du tager en snak med en eller flere af dine lærere. Jeg er ret sikker på, din lærer vil gøre alt for at hjælpe dig med, at du klarer dig godt fagligt.
Når man begynder at få karakterer, kan man tit komme til at tænke alt for meget på dem – man kan nærmest “blive” sin karakter og dømme sig selv efter et tal. Lærerne kan hjælpe dig med at bekymre dig lidt mindre om karakterer.
Måske kan det hjælpe dig at tænke på, at dine lærere helt sikkert har en interesse i, at du klarer dig godt både fagligt og socialt. Men at de måske skal have lidt hjælp til at få øje på, du går rundt med disse bekymringer. Derfor er det vigtigt, du sætter ord på du er bange for at få dårlige karakterer. Har du mon mod på dette?
Jeg er også lidt nysgerrig på, om du mon har talt med dine forældre om, du gerne vil finde et fritidsarbejde? Hvis du fortæller din far og mor, at du gerne vil finde et arbejde, kan de bedre støtte dig i at finde et.
Måske kan de hjælpe dig med at skrive en kort jobansøgning. Måske kan de  også komme med ideer til, hvor du kan søge, og hvad du kan sige. Dine forældre har måske selv erfaringer med at søge jobs, som de gerne vil dele med dig.
Måske foreslår dine forældre, at du kan gå et smut forbi biblioteket og høre, om de har brug for hjælp med at sætte bøger op. Det kan også være, dine forældre opfordrer sig til at gå forbi det lokale supermarked og høre, om de har brug for en vareopsætter. Hvad mon du mener om dette?
En helt anden ting er, at det godt kan lyde som om, du er din egen værste kritiker. Jeg tænker, du lyder til at være meget hård ved dig selv. Du lyder også som om, du har meget høje forventninger til dig selv. Der er egentlig ikke noget galt i at have høje forventninger til sig selv, men det er også en del af livet, at det ikke altid går, som man ønsker eller forventer.
Når alt kommer til alt, så kan man minde sig selv om, at karakterer ´bare´ er et tal. Karakteren måler en her og nu præstation. Jeg tænker på, at du jo er meget mere end det. Måske kunne du øve dig i at fokusere på, hvad du ellers er god til, som ikke nødvendigvis handler om karakterer.
Derfor er mit råd til dig at snakke med dine lærere i skolen og dine forældre.  Jeg vil foreslå, du fokuserer på, hvad der lykkes for dig i skolen i stedet for.
Du er også meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen  på 116 111 eller skrive til UngeChatten på vores hjemmeside for at få flere råd og ideer til, hvad du kan gøre.
Jeg vil til slut godt fortælle dig, at jeg ofte hører fra andre unge, der ligesom dig er nervøse for ikke at leve op til deres egne forventninger. Nogle af dem fortæller også, at det hjælper dem at sige “pyt” nogle gange og fokusere på andet godt her i livet end karakterer og jobs.
Jeg håber meget, du kan bruge mit svar til noget. Og at det hele løser sig for dig, som du ønsker.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen