Brev
Mine forældre skændes hele tiden
Mine forældre skændes over alt. Hvis det er at de syndes at man ikke gør den godt nok eller at de er uenige med hinanden. Det er svært at være i men er hele tiden bange for at de vil gå fra hinanden. Jeg følger bare at det er min skyld at de bliver sure. Min far kørte på et tidspunkt væk og kom tilbage fire timer efter fordi at han var blevet så sur på os. Man kunne høre i hale huset da han kom tilbage fordi at han smækket med døren og kaste med ting efter sig. Jeg er bange for at han vil komme til at slå mig og min lille søster. Og at han siger at hvis vi siger det så vil vi ikke komme godt fra den. Da jeg er bange for at han godt kan finde ud af den.
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Tak, fordi du har skrevet til Børn Hjælper Børn. Ud fra det du har skrevet, tænker vi, at du kan få det bedste svar fra en voksen rådgiver, der ved mere om dine rettigheder og muligheder. Derfor får du her et personligt svar fra en voksen rådgiver på Brevkassen, som vi håber, du kan bruge.
Kære 15-årige pige
Tusind tak for dit brev. Det lyder virkelig ikke rart, at dine forældre skændes over alt. Jeg forstår godt, at du har behov for at skrive om det og få luftet dine tanker og følelser. Det kan nemlig være rigtig svært at spørge om hjælp, når man føler sig sig ked af det.
Hvis det er sådan du har det, forstår jeg dig godt. Det lyder virkelig ikke rart, at dine forældre skal bruge så meget af deres tid på at skændes så meget – tid som burde bruges på dig og din lillesøster og sørge for, at I har det godt.
Det er ikke alle, der tør spørge om råd og vejledning, når de har det sådan, som du har det lige nu. Det kan faktisk være noget af det sværeste i hele verden at gøre – og det viser mig, at du har en kæmpe styrke og et kæmpe mod indeni dig.
Det er ikke dit ansvar, at dine forældre skændes
I dit brev skriver du, at du føler, at det er din skyld, at de bliver sure på hinanden – men det er det ikke. Det er ikke din skyld, at dine forældre bliver uvenner.
Du har ikke ansvaret for dine forældres følelser eller handlinger. De er nemlig voksne, og de har selv ansvaret.
Faktisk er det deres opgave at passe på dig og din lillesøster og være der for jer. Men selvom dine forældre er voksne, kunne det godt lyde som om, at de kunne have brug for lidt hjælp til at kunne gøre det?
Kommunen skal hjælpe dig, hvis de ved, hvordan du har det derhjemme
Den hjælp kan kommunen give dine forældre. Hvis kommunen ved, hvordan du har det derhjemme, skal din kommunen gøre noget for at hjælpe dig.
Derfor vil jeg foreslå dig, at du taler med en voksen, som kan hjælpe dig med at kontakte kommunen. Den voksne kan være din lærer på din skole, som du føler dig tryg ved og gerne vil hjælpe dig.
Sammen kan I ringe til en socialrådgiver i din kommune. Det kan være børne- og familieafdelingen, I skal ringe til.
På nogle skoler er der en skolesocialrådgiver, man kan tale med – hvis I har det på din skole, kan I går derned sammen.
BørneTelefonen vil også gerne hjælpe dig
Det er også muligt at få gratis hjælp fra en voksen her fra BørneTelefonen. Sådan en voksen kalder vi for en bisidder. Bisidderen kender alt til dine rettigheder, og hvad man skal gøre for at få hjælp fra kommunen. Man kan måske kalder en bisidder for “barnets advokat.” En bisidder er der nemlig for dig.
Du kan ringe til BørneTelefonens nummer på 116111 eller skrive ind til BørneTelefonen for at få en bisidder. Hvis du gerne vil læse mere om, hvad en bisidder er, eller se nogle videoer om nogle, der har fået hjælp af en bisidder, skal du blot klikke her: En bisidder fra BørneTelefonen
Jeres rettigheder
Til sidst i brevet vil jeg gerne forsikre mig om, at du ved, hvad dine rettigheder er. Både du og din lillesøster har ret til at blive hørt på af din forældre, og I har også ret til at blive beskyttet mod at føle jer bange over for jeres far.
Det du fortæller om i dit brev, det lyder som psykisk vold, når din far gør jer bange for at han vil slå. Og han truer jer med, at I ikke må fortælle det til nogen. Så selvom han ikke slår, så er det faktisk stadig vold. Og du og din familie har ret til at det stopper.
Derfor så vil jeg gerne give dig muligheden for at lære mere om hvad psykisk vold er, og vise dig lidt om hvad du kan gøre, når det sker i din familie. Som jo faktisk er det sted, hvor du skal være allermest tryg.
Det kan du læse meget mere om her på linket her: Vold i familien – dine rettigheder.
Du kan chatte anonymt med den samme person flere gange
Nu har jeg sendt dig mange idéer. Hvis du ikke lige tænker, at det er overskueligt at gøre noget af alt det, så har jeg et andet forslag til dig.
Der er nemlig en person her på BørneTelefonen, du kan chatte med helt anonymt, og som kender til problemer som det, du fortæller om.
Denne person kan du chatte med flere gange. Du behøver ikke fortælle, hvem du er.
Du kan få fat i denne rådgiver ved at vælge chatten på BørneTelefonens hjemmeside.
Du kan fx skrive: ’Jeg har hørt på brevkassen, at der er mulighed for at chatte over en længere periode med en rådgiver om vold …’
Jeg ved det kan være svært at skulle fortælle en anden person, hvordan man har det, men som jeg skrev i starten af brevet, så fornemmer jeg, at du har en kæmpe styrke og et kæmpe mod. Det tror jeg godt på, at du kan finde frem igen, ligesom du gjorde her i dit brev. Ingen bør føle sig bange og utryg på den måde. Heller ikke dig.
Mange rare tanker og hilsner
BørneTelefonen