Brev
Tror jeg har Angst
Hej jeg er en pige på 13.
Jeg tror måske at jeg har Angst og ved ikke hvordan jeg skal fortælle det til mim mor.
Er virkelig bange for at hun tror det er noget jeg finder på eller bare overeager.
Jeg har googlet en masse ting om Angst og fandt ud af at jeg har mange af symptomerne.
Jeg vil gerne blive testet af en professionel men er bange for at få svar tilbage hvor der står at jeg ikke har Angst for det ville betyde at alt det jeg tænker og føler er bare noget jeg har fundet på oppe i mit hoved.
Hvad skal jeg gøre og hvordan fortæller jeg min mor omkring det her?
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige 13 år
Hvor er det godt at du skriver ind til BørneTelefonen. Det at du tør skrive ind til BørneTelefonen viser mig at du er en modig pige. Jeg synes også at det er sejt at du selv er opmærksom på hvordan du har det og selv har undersøgt hvad symptomerne på angst er.
De fleste kender til at være bange. Det er naturligt. Men det at være bange kan udvikle sig til angst. Jeg ved ikke om du har angst.  Men du fortæller, at du har nogle symptomer på angst.
Du skriver at du gerne vil have det testet af en professionel. Det synes jeg lyder som en god ide. Det er nemlig kun en læge der kan stille diagnosen angst.
Det kan godt være at du ikke har angst. Men så kan du få hjælp til, hvad det så er du oplever. Og det er i hvert fald vigtigt at du får snakket med nogle om det du føler!
Hvordan kan du tale med din mor?
Du skriver at er bange for at det bare er noget du har fundet på eller at du overreagere og at du derfor ikke ved hvordan du skal sige det til din mor.
Jeg kan godt forstå at det kan være svært at fortælle til din mor. Det er helt almindeligt at føle sig nervøs for, hvordan hun vil reagere, og bekymre sig om, at det måske ikke er vigtigt nok.
Jeg synes nu alligevel at det vil være en god ide at I får snakket om det. Måske du kunne vise hende det brev du har skrevet ind til os og mit svar. Hvad tænker du om det?
Vi har også samlet nogle gode råd om, hvordan du kan tale med hende. Dem finder du her. Der er en rigtig god video, der giver dig nogle helt konkret forslag. Så prøv at se på den, hvis du har lyst.
Du behøver ikke at sige det til din mor, som den første.
Det kan også være en anden voksen. Så længe du får snakket med en voksen, som du er tryg ved.
Det er vigtigt at den voksne har god tid, når I snakker sammen. Du kan fx sige “Jeg vil gerne snakke med dig om noget vigtigt, hvornår har du tid?”
Jeg håber at du kan bruge mit svar. Du er selvfølgelig også velkommen til at ringe ind til BørneTelefonen på 116111. Det kan for nogle børn/unge være en god måde at øve sig på at snakke om noget svært. Vi har åbent hele døgnet og det er både gratis og anonymt.
Kærlig hilsen Børnetelefonen.