Brev
Skal jeg klage
Jeg er en pige som er blevet fjernet hjemmefra, og jeg får nogle penge om måneden, da en af mine forældre er døde, men kommunen vil ikke give mig lommepenge og tøjpenge, fordi jeg får den arv.
Er det fair og rigtig?
Og hvis ikke, hvem skal jeg klage til?? 🙂
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år
Tak for dit brev. Du spørger meget konkret til din rettigheder omkring lommepenge og tøjpenge, når du nu er blevet anbragt. Desværre er svaret ikke helt så enkelt.
I princippet har du ret til at få både lommepenge og tøjpenge, men det er muligt for kommunen at regulere i det, du får, hvis du selv får nogle penge f.eks. i forbindelse med, at du har arvet. Om de helt har mulighed for at nægte dig noget, står noget mere uklart i loven. Under alle omstændigheder vil jeg anbefale dig at klage over det. Du skal sige til din sagsbehandler, at du gerne vil klage over deres beslutning. Din sagsbehandler skal så overveje, om kommunen stadig holder fast i, at du ikke har ret til at få noget, når du selv får penge et andet sted fra.
Hvis kommunen stadig holder fast, så skal de sende din klage videre til noget, der hedder Det Sociale Nævn. De behandler klager over nogle af kommunens beslutninger. Det kan være, at din sagsbehandler siger til dig, at det måske ikke er noget, som du kan klage over. Problemet er, at lovgivningen ikke er helt så tydelig på området. Hvis det nu sker, så skal du kontakte Ombudsmandens Børnekontor, her: http://boernekontoret.ombudsmanden.dk/. Så vil de hjælpe dig med at sende din klage videre. I det tilfælde, at du ikke kan klage til Det sociale nævn, så vil Ombudsmandens Børnekontor gerne kigge på din klage.
Hvis du synes, at alt dette lyder noget besværligt, så kan du sagtens få hjælp til det af en bisidder her fra Børns Vilkår. Så ringer du bare på 35 55 55 59 og beder om at komme til at tale med en bisidder. Du kan eventuelt læse mit svar op til den, du taler med.
Held og lykke.
De bedste hilsner fra BørneTelefonen