Brev
Seksuelt misbrugt i 8 år.
Hej.
Jeg er en pige på 16 år, jeg går i 9 klasse og bor i pleje familie med min lille bror. Pleje familien har en søn på 18 år.
Min pleje far har siden jeg var ca. 7 år gammel misbrugt mig.
I starten viste jeg ikke at det var forkert og ulovligt. Men i en alder af 13 år fandt jeg ud af det og forsøgte for første gang at give modstand (før troede jeg jo det var normalt så jeg lod ham gøre det).
Men stadig den dag i dag misbruger han mig stadig. Jeg kan ikke gøre noget og flere gange har hans søn på 18 år “været med”. Hvor de begge misbrugte mig.
Jeg kan intet gøre selvom jeg prøver at sige fra eller kæmpe imod.
Jeg bliver også slået og har flere gange måtte dække flere blå mærker med make up, eller finde på løgn historier i klassen da læren og mine venner spøger ind til det.
Min pleje mor ved det godt men gør intet ved det.
Jeg aner ikke hvad jeg skal gøre og føler virkelig ikke for at fortælle nogle det da min pleje far har truet mig siden jeg var omkring 13 år.
Jeg håber i kan hjælpe.
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16 år
Hvor er det flot, at du har taget mod til dig og har skrevet herind. Det fortæller mig, at du er en modig pige.
Jeg kan høre, at du godt ved, at det der foregår i din plejefamilie er helt forkert. Men jeg forstår godt, at du det kan være svært at fortælle det til nogen, når din plejefar truer dig. Jeg ved fra andre børn og unge, at de kan holde på den slags hemmeligheder meget længe, fordi de er bange for, hvad der kan ske, hvis de fortæller det.
Men det er slet ikke i orden, at du skal leve på den måde, og jeg tænker, at det er vigtigt, at du får noget hjælp, så det bliver stoppet.
For at få det til at stoppe, er du nødt til at få fortalt hemmeligheden til en voksen. Det kan være en lærer, det kan være en af dine venners forældre eller det kan være sundhedsplejersken på skolen, som kontoret kan hjælpe dig med at få kontakt til.
Det er også en mulighed at snakke med kommunen. De er vant til at snakke med børn og unge, som ikke har det godt. Det er også kommunen, der skal hjælpe, hvis det går dårligt i plejefamilien. Og det går jo rigtig skidt!
BørneTelefonen kan også hjælpe dig med at snakke med kommunen, så du kan få fortalt, hvad der foregår. Du kan ringe hverdag mellem 11 og 23 og snakke med en rådgiver, som kan hjælpe dig.
Noget af det, BørneTelefonen kan hjælpe med, er at få en Bisidder fra BørneTelefonen til at hjælpe dig med at få fortalt kommunen, at du bliver misbrugt og mishandlet i din plejefamilie. En Bisidder fra Børnetelefonen ved meget om de love, som handler om at beskytte og hjælpe børn og om børns rettigheder. En Bisidder vil kontakte dig på din egen telefon og holde møde med dig inden I taler med kommunen. En bisidder er altså en voksen, der er på din side.
Du kan få hjælp af en Bisidder ved at ringe eller SMS'e på 116 111 eller logge på chatten. Du kan også læse mere om seksuelle krænkelser her: https://bornetelefonen.dk/tema/seksuelle-krænkelser
Jeg håber, at du kan bruge mit svar. Det er vigtigt, at du får hjælp af en voksen, så det hele kan blive anderledes. Det kan det nemlig godt. Du har allerede taget første skridt til forandring ved at skrive herind. Rigtig godt gået!
Kærlig hilsen BørneTelefonen