Seksuelt misbrugt i 8 år.

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 16 år

Hvor er det flot, at du har taget mod til dig og har skrevet herind. Det fortæller mig, at du er en modig pige.

Jeg kan høre, at du godt ved, at det der foregår i din plejefamilie er helt forkert. Men jeg forstår godt, at du det kan være svært at fortælle det til nogen, når din plejefar truer dig. Jeg ved fra andre børn og unge, at de kan holde på den slags hemmeligheder meget længe, fordi de er bange for, hvad der kan ske, hvis de fortæller det.

Men det er slet ikke i orden, at du skal leve på den måde, og jeg tænker, at det er vigtigt, at du får noget hjælp, så det bliver stoppet.

For at få det til at stoppe, er du nødt til at få fortalt hemmeligheden til en voksen. Det kan være en lærer, det kan være en af dine venners forældre eller det kan være sundhedsplejersken på skolen, som kontoret kan hjælpe dig med at få kontakt til.

Det er også en mulighed at snakke med kommunen. De er vant til at snakke med børn og unge, som ikke har det godt. Det er også kommunen, der skal hjælpe, hvis det går dårligt i plejefamilien. Og det går jo rigtig skidt!

BørneTelefonen kan også hjælpe dig med at snakke med kommunen, så du kan få fortalt, hvad der foregår. Du kan ringe hverdag mellem 11 og 23 og snakke med en rådgiver, som kan hjælpe dig.

Noget af det, BørneTelefonen kan hjælpe med, er at få en Bisidder fra BørneTelefonen til at hjælpe dig med at få fortalt kommunen, at du bliver misbrugt og mishandlet i din plejefamilie. En Bisidder fra Børnetelefonen ved meget om de love, som handler om at beskytte og hjælpe børn og om børns rettigheder. En Bisidder vil kontakte dig på din egen telefon og holde møde med dig inden I taler med kommunen. En bisidder er altså en voksen, der er på din side.

Du kan få hjælp af en Bisidder ved at ringe eller SMS'e på 116 111 eller logge på chatten. Du kan også læse mere om seksuelle krænkelser her: https://bornetelefonen.dk/tema/seksuelle-krænkelser

Jeg håber, at du kan bruge mit svar. Det er vigtigt, at du får hjælp af en voksen, så det hele kan blive anderledes. Det kan det nemlig godt. Du har allerede taget første skridt til forandring ved at skrive herind. Rigtig godt gået!

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Er du blevet seksuelt krænket?

Seksuelle krænkelser er, hvis du bliver tvunget, presset eller lokket til noget seksuelt. Det kan også være en krænkelse, selvom man ikke sagde nej.

En seksuel krænkelse er fx hvis nogen rører ved dig på en seksuel måde, uden at du har givet dem lov. Hvis du bliver bedt om at røre ved dem. Hvis du skal kigge på noget seksuelt eller gøre noget seksuelt – fx tage tøjet af.

Det er heller ikke ok, hvis du bliver presset til at tale om seksuelle emner – fx svare på spørgsmål, om du onanerer.

Det er vigtigt at tale med nogen, hvis man har været udsat for en krænkelse. Her kan du læse mere om seksuelle krænkelser og få gode råd.

Seksuel krænkelse Andre der hjælper

Anmeld digital krænkelse

Anmeld ulovlig deling af billeder og video samt digital afpresning
Læs mere

Anmeld seksuelt overgrebsmateriale

Anmelde seksuelt overgrebsmateriale med børn
Læs mere

Anmeld voldtægt og seksuelle overgreb

Hjælp til at anmelde voldtægt og seksuelle overgreb
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.