rygning og selvskade

hej jeg har et problem. jeg er langt under 18 og jeg ryger rigtig meget og cutter virklig meget. jeg bor på opholdsted. mit opholdssted ligger på sjælland vi bliver behandlet rigtig godt men da jeg nemt kommer i problemer med de 7 andre unge. hvordan kan jeg stoppe med at cutte og ryge?

Pige, 11 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 11-årige pige,

Mange tak for dit brev, hvor du rigtig fint skriver, hvad du har behov for hjælp med. At række ud er første skridt til at få det bedre, og det har du gjort ved at skrive det her brev. Jeg håber at mit svar kan hjælpe dig.

Du skal vide at du ikke er alene. Vi snakker hver dag med børn og unge som også cutter. Vi ved, det kan være super svært at stoppe, men vi er her for at hjælpe dig – og vi ved, der er hjælp at hente flere steder.

Du skriver i brevet at du cutter og ryger rigtig meget. Hvor er det sejt, at du ønsker at stoppe begge dele! Det kræver en del tanker, før de fleste kan se, at nu er det tid til at stoppe. Hvor er det sejt!

Først vil jeg sige, at jeg synes det er rigtig vigtigt, at du taler med en voksen om hvordan du går og har det. Er det noget du har lyst til? Det er nemlig sådan, at der næsten altid er en god grund til, at vi begynder at skade os selv. Tit handler det om, at der er noget, der er svært.

Så hjælper det nemlig at give sig selv fysisk smerte. Så gør smerten indeni mindre ondt. Måske du også har det sådan nogle gange. Derfor tænker jeg på, om du mon har mod på at dele mere af din “historie” med en voksen?

Du skriver du bor på opholdssted og at du bliver behandlet rigtig godt. Det er jeg glad for at høre! Mon der er en voksen der, som du kunne have lyst til at dele nogle af dine tanker med? Jeg forestiller mig, at de vil kunne hjælpe dig.

Det kan være, at du efter aftensmad en dag er alene med en af de voksne. Så kan du sige; “Jeg vil gerne fortælle dig noget vigtigt. Jeg cutter og ryger. Det er noget, jeg gerne vil have hjælp til at stoppe.”

Måske det er en stor opgave at sige det. Derfor kan du også skrive et brev med hjælp fra vores brevguide: Skriv det til nogen

Hvis du har brug for at tale med en anden voksen, så synes jeg, at du skal kontakte LMS – landsforeningen mod spiseforstyrrelser og selvskade.

De ved meget om det med trangen til at skade dig selv. De er super søde og dygtige. Du kan læse mere om det her LMS

Det kan godt være en stor opgave at stoppe med to ting, der måske har givet tryghed i en svær periode. Derfor kan det være, du skal vælge at fokusere på at stoppe med at cutte først. Det er bare en idé.

Men når du gerne vil have hjælp til at stoppe rygningen, så kan de hjælpe dig med her hos Stoplinen: Stoplinien

Hos Stoplinien kan du modtage rådgivning og gratis hjælp til at stoppe rygning. Jeg håber du har mod på at sende dem en sms eller give dem et kald.

Men husk at være god mod dig selv. Ros dig selv for at skrive til os, og fortæl dig selv, at det her er første skridt.

Det kan være, det bliver en lang rejse, og du skal ikke slå dig selv oveni hovedet, hvis det bliver for svært at stoppe med begge ting på én gang. Kan du følge mig?

Jeg synes, det er vigtigt, at du søger hjælp, så du kan få det bedre. Det vil være rigtig godt, hvis du har mod på at snakke med nogen om det. Så tror jeg hurtigt du ved at åbne op, vil få følelsen af at få det bedre.

Det håber jeg du har mod på. Jeg tror på dig.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Anbragt Andre der hjælper

De Anbragtes Vilkår

Netværksgrupper for nuværende og tidligere anbragte børn og unge
Læs mere

Ankestyrelsen

Er du fyldt 12 år, kan du klage over kommunens beslutning om dig.