Brev
Hjælp til plejefamilie
Hej jeg er en 14 årig dreng og jeg skal bo hos en plejefamilie i noget tid, efter nytår.
Jeg er lidt bekymret fordi det er nyt og jeg ved ik helt hvordan jeg skal reagere.
Jeg ville gerne vide 100% ærligt de dårlige ting ved at bo hos en plejefamilie og de gode ting.
Ps.Jeg bliver ikke tvangs anlagt mine forældre er gået med til det og det er jeg også men er stadig lidt bange
Dreng, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Tak, fordi du har skrevet til Børn Hjælper Børn. Ud fra det du har skrevet, tænker vi, at du kan få det bedste svar fra en voksen rådgiver, der ved mere om dine rettigheder og muligheder. Derfor får du her et personligt svar fra en voksen rådgiver på Brevkassen, som vi håber, du kan bruge.
Hej du
Det er klogt, at du vil undersøge sagerne lidt nærmere – og skriver til brevkassen.
Det er ikke underligt, hvis du føler dig lidt utryg ved at skulle bo et andet sted end derhjemme.
Du har jo i mange år boet i din familie og kender ikke til at bo i en plejefamilie.
At bo hos en plejefamilie kan være rigtigt godt i en periode
Langt de fleste børn og unge, der bor hos plejefamilier, har valgt denne måde at bo på. Det er en beslutning, de har taget,  sammen med deres forældre og voksne fra kommunen .
De føler sig ikke tvunget til at bo i en plejefamilie.
Et ophold hos en plejefamilie kan have mange fordele
Lad mig nævne et par stykker:
En plejefamilie kan give stabilitet og ro i hverdagen i en periode.
En plejefamilie kan være som en familie, hvor man har en tættere form for kontakt, end man måske har på et ungehjem eller lignende.
Ens plejeforældre kan måske støtte en bedre, fordi de kommer tættere på en og kan støtte en i de behov, man har.
Men der er også ting ved at bo i en plejefamilie, der kan være krævende
Det kan for eksempel være krævende, at man skal vænne sig til plejefamilien. Det kan tage lidt tid at omstille sig. Der går måske uger eller måneder, før det hele ’falder på plads’. Man kan i den periode komme til at savne sin egen familie ekstra meget. Selvom man selvfølgelig kan se sin egen familie og tale med dem, når man har brug for det.
Der er ingen, der kan give en garanti for, at man har ’god kemi’ med plejefamilien: For enkelte unge viser det sig, at man ikke kan vænne sig til det nye sted.
Heldigvis er det sådan, at du har ret til at sige, hvis du ikke trives i din plejefamilie: Du skal vide, at du ikke vil blive ’fanget’ hos en familie, du ikke trives hos.
Din mening skal kunne ses på de beslutninger, som de voksne træffer
De voksne personer i kommunen lægger allerstørst vægt på dine ord, når de skal vurdere, hvordan ordningen fungerer. De voksne skal høre på dig og hjælpe dig på en måde, som du kan bruge til noget. Det står i loven.
En støtteperson og børnerådgiver skal hjælpe dig – som du har brug for. DU er den vigtige hovedperson. Hele tingen med plejefamilie sker jo for, at DU kan opleve, at tingene fungerer lidt bedre i en periode.
Der er store chancer for, at det kommer til at gå godt, når du efter nytår skal bo hos en plejefamilie
Som sagt, bor langt de fleste børn og unge hos en plejefamilie, fordi det simpelthen er den bedste løsning i en periode.
Hvis du mod forventning ikke føler dig hjulpet af at være i din plejefamilie, og der ikke sker ændringer efter du har sagt det til din støtteperson: Så kan du kontakte vores bisidder på 33 55 55 56.
Vores bisidder kan hjælpe dig og sørge for, at alt går rigtigt til. Du kan måske endda taste nummeret ind i dine telefon, så du altid har det på dig. Vi vil hjælpe dig, hvis du en dag får brug for det.
Har du lyst til at tale lidt mere om det med at være i en plejefamilie, så ring på tlf. 116 111.
Kærlig hilsen BørneTelefonen