Brev
Problem
Jeg er plejebarn og har boet ve min plejefamilie i snart 14 år nu, men her på det sidste er min plejemor begyndt at irritere mig helt vildt, jeg må ikke drikke en lille smule, jeg må ikke gå til små fester, og jeg må ikke være sammen med et par af mine veninder for hende og det er sket op til flere gange før og jeg har lige fået en kæreste og må ikke være sammen med ham for hende fordi hun ikke kan li ham.
jeg ved ikke rigtig hvad jeg skal gørem, jeg har tænkt på at få en anden pejefamilie men det ved jeg bare ikke om er en ide eller om jeg skal prøve at få det løst med min plejemor så jeg ville lige spørge jer til råds for ved virkelig ikke havd jeg skal gøre.
Knus
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år,
Tak for dit brev. Godt at du har skrevet, og flot at du har haft mod til at bede om hjælp.
Du skriver, at du har tænkt på en anden plejefamilie, og jeg tænker, at det nok er ret normalt at man kan ønske sig det ind imellem. Mange unge, som ikke bor i plejefamilie, kunne også godt tænke sig at skifte deres familie ud ind imellem. Du er i tvivl, om du skal prøve at løse det med din plejemor først, og det tænker jeg kunne være en god ide at prøve. Din overvejelse viser en stor modenhed og en vilje til at løse tingene, og den styrke kan du bruge på mange områder, tænker jeg.
Lige som alle andre teenagere sker en masse med dig både fysisk og psykisk. Dine hormoner bobler, og dit humør kan gå fra at være rigtig glad til at være super ked af det. Det er helt normalt at have det sådan.
Det er også helt normalt at blive nysgerrig på alkohol og have svært ved at forstå hjemkomsttider osv. Men det betyder ikke, at ens forældre eller plejeforældre bare skal give slip, og at man selv må bestemme. Jeg tænker, at det er svært for begge parter. Du vil gerne have lidt mere lov, og dine plejeforældre vil - som andre forældre - gerne passe godt på dig, og det gør de måske bedst ved at bestemme alt, som du beskriver.
Mit råd til dig er, at du snakker med dine plejeforældre en dag, hvor der ikke har været en konflikt og fortæller dem, hvad du føler og gerne vil have lov til. Det betyder måske ikke, at du får lov til det hele, men I kan måske snakke jer frem til en løsning, som begge parter kan leve med. Det er vigtigt, du fortæller dem, hvad du føler, for at de kan samarbejde med dig. Det kan være en svær tid, som du oplever lige nu, men jeg tænker, jo flere ønsker om hvordan familien skal fungere fra begge sidder, og at begge parter er med på at gå på kompromis, kan være med til at gøre teenage tiden lettere. Det kan nemlig være en rigtig sjov tid, hvor ens forældre ikke er modarbejdende hele tiden.
Jeg ved godt, det kan være svært at tage hul på sådan en snak, og du måske er træt af al den snak, men jeg håber, du kan finde lidt mere mod og få snakket med dine plejeforældre. Du kan evt. skrive ned i punkter, hvad det er, du gerne vil have, de skal forstå. Det kan nogle gange være en hjælp for at kunne holde fokus, når man skal snakke.
Kærlig hilsen BørneTelefonen