Plejfamilie

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære T.,

Jeg kan sørme godt forstå, at du har svært ved at koncentrere dig om skolearbejde og andre ting, når du står i denne situation. Sikke nogle store beslutninger og samtaler du bliver inddraget i som 11-årig.

Jeg tror, der er mange børn, som bor i plejefamilier, der synes, det er svært at svare, når ens mor eller far spørger om plejefamilien, og modsat når plejefamilien spørger om nogen ting ved ens forældre. Man kan måske nogle gange føle, at man lidt svigter den, man siger noget dårligt om. Samtidig vil man gerne gøre den glad, som man snakker med lige der. Og så kan man få sagt ja til noget, man måske ikke helt mener..

Det kan også være, som du beskriver det, at ens mor eller plejeforældre kan være svære at snakke med, hvis man ikke er enig i det de siger.. Men kære du, sådan nogle situationer burde du slet ikke stå i som 11-årig. Det er situationer, der kan være rigtig svære, selv når man er voksen og måske synes både dine forældre og plejeforældre også at det er svært? Jeg kender ikke din mor, men der er nogle forældre, som er så kede af at de ikke selv kan have deres barn boende hjemme, at de kan blive lidt misundelige og dermed lidt vrede på de plejeforældre, som så har deres barn boende. Inderst inde ved de måske godt at det er det bedste for deres barn, men savnet til barnet kan gøre at det er følelserne som kommer til at bestemme, hvad der bliver sagt højt om plejeforældrene..

Det er rigtig dejligt at høre, at du for det meste er glad for dine plejeforældre og gerne vil blive boende der. Jeg kan godt forstå, hvis du blev ked af, da din plejemor sagde, at du bare må acceptere den beslutning der kommer ligemeget hvad det er, fordi du selv har rodet dig ud i det. Det kan godt være, at du er kommet til at sige ja til din mor på et forkert tidspunkt, men du er 11 år og de er voksne, som har sagt ja til at hjælpe dig og tage ansvar for dig.

Jeg tænker, om det kunne være et forsøg værd at tale med dine plejeforældre om det igen? Du kan måske skrive et brev til dem, hvor du fortæller, hvordan du har det og at hele denne situation påvirker dig rigtig meget. Og hvis du kan, så måske fortælle dem hvordan du godt kunne tænke dig, at de skal hjælpe og støtte dig.

Når man bor i plejefamilie, er der en plejefamiliekonsulent tilknyttet, som skal komme på besøg og tale med dig og plejefamilien om, hvordan det går. Jeg tænker, at det er den person, du mener, når du siger kommunen? Det kunne måske også være en mulighed at tale med hende igen? Enten ved at du selv kontakter hende eller beder din plejeforældre om hjælp til det og fortæller hende om hvad der er sket? Du kan måske vise hende dit brev til BørneBrevkassen, hvor du så fint beskriver din situation..

Du har faktisk mulighed for at få en børnebisidder her fra Børns Vilkår, som kan hjælpe dig med at kontakte dem fra kommunen og som i det hele taget kan støtte dig og sørge for, at der bliver lyttet til dine ønsker om, hvor du gerne vil bo. Du kan læse mere om, hvad en bisidder er her >> eller du kan ringe til BørneTelefonen på 116 111 og snakke med en af de søde rådgivere, som kan fortælle dig lidt mere og eventuelt sørge for, at du får kontakt med en bisidder, hvis det er noget, du har lyst til at prøve.

Og så er det da rigtig ærgerligt, at din veninde oveni alt det andet står og skal på institution, øv! Det kan jeg godt forstå, at du tænker meget over. Forhåbentlig kan I holde kontakten via telefon eller computer?

Mange hilsner fra
BørneTelefonen

Anbragt Andre der hjælper

De Anbragtes Vilkår

Netværksgrupper for nuværende og tidligere anbragte børn og unge
Læs mere

Ankestyrelsen

Er du fyldt 12 år, kan du klage over kommunens beslutning om dig.