Plejesøster

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år.

Jeg kan godt forstå, du bliver ked af det, når dine veninder taler dårligt om det, som er din familie og som også indbefatter dine to små plejebrødre. Du blive også ked af, at du kan læse breve hos os, hvor nogle børn giver udtryk for, at de ikke er glade for deres plejefamilie.

Derfor synes jeg, at du skal have stor ros for at påpege, at sådan er det bestemt ikke for alle familier.

Sagen er jo den, at alle familier er vidt forskellige, og kan have forskellige udfordringer. Og for os alle gælder det, at vi ikke selv vælger de familier, vi bliver født ind i.

Nogle familie har det bare så svært, at andre familier må træde til og hjælpe, ligesom dine forældre gør. Og det er – som du siger – helt sikkert noget at være stolt over.

Hvis du ser nærmere på vores Brevkasse, og fx søger på “plejefamilie” vil du se, at der også er en del breve, hvor børn ønsker sig en plejefamilie, fordi de har det svært i deres egen familie. Derfor er der god grund til, at der findes sådan en ordning, hvor familier som fx jeres familie kan blive en form for bonusfamilie.

Når du føler, at andre taler ned om din familie, så tror jeg ikke det skyldes dårlige hensigter, men måske mere uvidenhed fra de andres side.

Derfor er dit brev et meget vigtigt brev. Dine oplevelser i din familie er vigtige at dele med andre, for du fortæller, at der faktisk er mange plejefamilier, hvor det går rigtig godt.

Måske har du lyst til at vise dit brev og vores svar til dine veninder? Måske kan I også sammen se lidt nærmere på de mange breve, som kommer fra forskellige børn, med forskellige udfordringer og forskellige familieformer?

Der er – som sagt – mange måder at være familie på. Og det er ikke altid “biologi” som er afgørende for, om man føler sig som en familie. At føle sig som familie, er fx at føle sig som del af et fællesskab, at føle sig tryg og elsket.

Jeg fornemmer, at det er sådan i din familie. Dine plejebrødre er heldige at have dig som storesøster, og du kan med rette være stolt af både dine forældre og dig selv.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Anbragt Andre der hjælper

De Anbragtes Vilkår

Netværksgrupper for nuværende og tidligere anbragte børn og unge
Læs mere

Ankestyrelsen

Er du fyldt 12 år, kan du klage over kommunens beslutning om dig.