Plejefamilie

Hej børnetelefonen, jeg har snakket med min lære om at jeg bliver slået derhjemme og hun har sagt det til en socialrådgiver så jeg har også snakket med en socialrådgiver og hun snakkede med mine forældre og nu siger hun at jeg skal snakke med en anden socialrådgiver og så håber hun at vi finder en god løsning, men jeg vil ikke bo hjemme mere, har jeg mulighed for en pleje familie og bo ved?

Dreng, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære du,

Mange tak for dit brev, hvor er det flot at du har talt med din lærer om, at du bliver slået derhjemme! Det kræver rigtig meget mod!

Til at starte med vil jeg sige, at det er muligt at blive anbragt i en plejefamilie, hvis kommunen ikke vurderer, at du kan bo hjemme. Samt hvis de vurderer, at det ville være det bedste for dig. Jeg ved ikke, om det kunne være muligt for dig at tale med socialrådgiveren om, at du gerne ville bo et andet sted?

Jeg ved, at kommunerne vil prøve og se samt vurdere, om de tror, at det er muligt at gøre det så godt hjemme hos dine forældre, at du kunne blive ved med at bo der. Dette da der er undersøgelser der siger, at de fleste børn har bedst af at bo hjemme hos deres forældre. Selvfølgelig må forældre ikke slå deres børn, og det er kommunens opgave at passe på dig. Så hvis de beslutter, at du skal bo hjemme, skal de samtidig hjælpe dine forældre, så de kan lære, hvordan de kan lade være med at slå - og i det hele taget blive bedre til at passe godt på dig.

Jeg vil gerne sige til dig, at hvis du ikke føler, at du bliver lyttet ordentligt til, når du snakker med dem fra kommunen, så kan du få hjælp fra en af vores bisiddere. En bisidder kan tage med dig til møder og sørge for, at dine rettigheder bliver overholdt og at der bliver lyttet til dig. Vores bisiddere har hjulpet mange børn, der havde det svært derhjemme. Du kan læse lidt mere om det her, hvis du vil tænke lidt over, om du kunne have brug for en bisidder. Læs om hvad en bisidder kan hjælpe dig med >>

Hvis du har flere spørgsmål, eller hvis der er noget, jeg ikke har fået med, er du velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111 eller skrive til BørneChatten. Du kan også SMS'e til 116 111.

Mange venlige hilsner

BørneBrevkassen

Anbragt Andre der hjælper

De Anbragtes Vilkår

Netværksgrupper for nuværende og tidligere anbragte børn og unge
Læs mere

Ankestyrelsen

Er du fyldt 12 år, kan du klage over kommunens beslutning om dig.