Brev
Opholdstedet.
Hej bb. Jeg er en pige på 13år, som er røget på et opholdsted der hedder L. Har boet der lidt over et månede, men kan mærke at det ikke er det rette for mig.. Opholdstedet ligger 1 skridt under den lukkede – det vil sige: DU MÅ INTET!
Går i 9’ende klasse på en friskole, og det går virkelig godt der.
Vil gøre alt for at komme væk for opholdstedet, men stadig forsætte på skolen. . – kom med nogle råd, ved ikke hvad jeg skal gøre. 🙁
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13
Jeg kan godt se, det må være hårdt at blive flyttet til et sted, hvor man  ikke føler, man må noget. Du har boet der en måneds tid nu, og jeg kan godt høre på dig, at det er svært for dig at vænne dig til det nye sted. Måske kan det også være svært at forstå, at der skal være så strenge regler et sted, når du ellers klarer dig fint på friskolen.
Jeg kan ikke helt se ud fra dit brev, hvorfor du er flyttet til det opholdssted, men uanset hvad der er grunden, har du ret til at klage over, at du er blevet anbragt på det bosted. Når man er over 12 år, har man ret til at klage over det, og det skal din sagsbehandler hjælpe dig med, hvis du beder hende / ham om det.
Her på BørneTelefonen kan vi også hjælpe dig - både med at lave en klage, hvis du ønsker det - og med at blive hørt af de voksne, der tager stilling til, hvor du skal bo. Vi har ansat nogle dygtige folk, der kaldes bisiddere, og som har rigtig god erfaring med at hjælpe børn og unge i samme situation som dig. De kender børns rettigheder og kan hjælpe dig med at få de voksne til at lytte til dig. Du kan ringe eller skrive direkte til BørneTelefonen på 116111 og få en bisidder til at hjælpe dig.
Jeg håber, du får de voksne i tale, og at du får lov at blive på din skole.
Mange hilsener, BørneTelefonen