Opholdssted

Hej, ved godt i nok ikke kan hjælpe men er så langt ude og ved ikke hvad jeg skal gøre mere, jeg er en pige på 15 som bor på opholdssted, jeg føler tit at de voksne er ligeglade med mig, de har ikke styr på noget, de unge, mad, diagnoser osv. Føler mig så alene, hver gang jeg soger jeg ikke kan lide at være her bliver de andre piger sure og de voksne siger at jeg selv skal arbejde på det, er så træt mentalt, så længe vi laver vores pligter så er alt andet lige meget

Ville ønske jeg kunne forklare mere hvordan det er ikke at få den hjælp som man burde, og så der ud over få følelsen at man ikke har det dårligt nok når man kigger på nogle af de andre

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år

Det er så fint, at du skriver til BørneTelefonen. Jeg kan godt se, at du ikke har det nemt lige nu.

Det er mit indtryk, at du er en pige, der klarer dig selv meget af tiden. Jeg forstår godt, at det kan give dig en følelse af at være meget alene. Jeg synes, at du beskriver, hvordan du har det på en meget fin og præcis måde.

Jeg ved ikke, hvor længe du har været på opholdsstedet. Måske har du været der et stykke tid.

Måske er det også sådan, at du har brug for, at der skal ske noget andet. Når man er 15 år, sker der mange ting, og for nogle er det sådan, at man godt kan bruge nogle nye udfordringer. Hvis du har været på opholdsstedet i længere tid, er det måske på tide, at der bliver lavet en plan for, hvad du skal på lidt længere sigt.

Det er sådan, at de voksne skal lytte til det, du siger. Måske er personalet vant til at gøre tingene på en måde, som ikke helt passer til dig. Selvom nogle ting måske ikke kan ændres, så er det vigtigt at de lytter til det, du siger og tager ansvar for at hjælpe dig med at få det bedre.

De kan også hjælpe med, at du får en aftale med din socialrådgiver. Måske ved du allerede, at det er sådan, at din socialrådgiver skal besøge dig og snakke med dig med jævne mellemrum mindst hver 6. mdr.

Hvis du har brug for en samtale, selvom der ikke er gået 6. mdr., skal socialrådgiveren kontakte dig. Det er socialrådgiveren, der kan beslutte, om der skal ske noget andet.

Det er også sådan, at opholdsstedet får tilsyn fra det, der hedder Socialtilsynet. Jeg ved ikke, hvor du bor, men der er et Socialtilsyn i hver region. Du kan finde det Socialtilsyn, som dit opholdssted hører til, hvis du ved hvilken region, du bor i.

Der er 5 Socialtilsyn. Alle Socialtilsyn har en mulighed for, at man kan fortælle om forhold på det opholdssted, man bor på. Det kan man gøre anonymt. Prøv at google anonym anmeldelse socialtilsynet og den region du bor i, så vil du få en oversigt over de måder du kan angive klager (også kaldet whistleblower).

Du kan også få hjælp til at kontakte Socialtilsynet fra din socialrådgiver, men hvis du helst ikke vil fortælle socialrådgiveren om de ting, som du synes er trælse, er det måske nemmere selv at kontakte Socialtilsynet.

Hvis du har brug for hjælp til det hele, er du også meget velkommen til at kontakte os på BørneTelefonen på tlf. 116111. Vi har fx det, der kaldes en bisidder.

En bisidder er en voksen, der kan møde dig, hvor det passer dig og ofte kan de møde dig ret hurtigt. Bisidderen lytter til dig og fortæller dig om de muligheder der er for at få hjælp.

Jeg giver dig her et link, hvor du kan læse mere om at få en Bisidder fra Børns Vilkår. Jeg giver dig også et link til en video med Har du brug for hjælp? Få en bisidder hos Børns Vilkår. Så kan du høre lidt om, hvad det vil sige at have en bisidder fra Børns Vilkår. Det er gratis at få en bisidder.

Hvis du føler dig klar til at få en bisidder, kan du ringe direkte Bisidningen på tlf. 35555559 og taste 2 for Bisidning. Når du ringer til Bisidningen, er det anonymt. Det vil sige, at der i første omgang ikke sker noget ved at ringe til dem.

Det er først når du fortæller dine personoplysninger (fx navn eller adresse), at vi kan hjælpe dig. På den måde kan du selv styre, om du vil have vores hjælp.

Hvis du og bisidderen beslutter, at du har brug for at mødes, vil det være nødvendigt, at bisidderen ved, hvem du er.

Hvis du har fortalt os, hvem du er og vi bliver bekymrede, så skal vi fortælle det til din kommune, så vi kan sikre os, at du får hjælp.

Men alt det kan du tale meget mere om med bisidderen. For nu kan du bare starte med at se det som en samtale med én voksen, der kan hjælpe dig endnu mere end jeg kan her.

Jeg kan godt forstå, at det påvirker dig, hvis du synes andre på opholdssteder har det sværere end dig. Men uanset om de andre har det sværere, skal de voksne også hjælpe dig. Som jeg allerede har skrevet, tror jeg, at det vil være godt for dig, at der bliver lagt en plan for, hvad du skal og hvordan du kan få det bedre.

Jeg håber, at du kan komme videre med at få aftalt et møde med din socialrådgiver. Ellers ring herind til BørneTelefonen. Så hjælper vi dig videre.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Anbragt Andre der hjælper

De Anbragtes Vilkår

Netværksgrupper for nuværende og tidligere anbragte børn og unge
Læs mere

Ankestyrelsen

Er du fyldt 12 år, kan du klage over kommunens beslutning om dig.