Brev
Min veninde er blivet tvansfjernet fra sin mor.
Jeg er en pige på 16 år. Problemet er at min bedste veninde lige er blivet tvansfjernet fra sin mor, ikke fordi hendes mor var ond over for hende, men bare fordi hun var syg. Hendes mor ville sefølige ikke have det, så det tog endnu være på hende at blive fjernet. Hendes lille bro og også blivet taget væk og de er ikke sammen.
Jeg har bare det problem at jeg går på efter skole og er ikke tit hjemme, og hun bor langt væk fra mig, så vi ses ikke så tit i weekenden. Men når hun så er her over vil hun ikke rigtig sankke om det, jeg ved hun normalt er stærk psykisk, men det her sere ud til at tage meget på hende, og jeg vil garne hjælpe hende så godt jeg kan, og min mor har også sagt til hende hun bare skulle ringe vis der var noget hun kunne hjælpe med.
Men min veninde lukke sig neget inde for tiden, hun skriver næsten aldrig eller ringer, hun svare hele ikke altid. Jeg ved ikke rigtig hvordan jeg skal hjælpe hende.
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du,
Mange tak for dit brev, sikke dog en god veninde du er, sådan at prøve og hjælpe din bedste veninde.
Det er rigtigt dejligt, at du gerne vil hjælpe hende og tale med hende. Men det der med anbringelser kan være noget indviklet noget... Jeg har sat et link ind til en folder der hedder ”det har du ret til”. Der står lidt forskelligt om de rettigheder man har som anbragt barn/ung. Jeg ved ikke om det måske ville være rart for dig at læse i den? Og måske vil din mor også have glæde af at læse den, hvis hun en dag skal hjælpe din veninde? Hvis du tror det ville være godt kan du klikke
her
Du skriver, at din veninde er blevet lidt mere indelukket og ikke rigtig vil snakke om det der er sket. Måske, har hun svært ved at sætte ord på hvordan hun har det? Måske savner hun sin mor og lillebror så meget, at det er alt for svært at tale om? Så det kunne måske være fint, at du fortæller hende, at du godt kan forstå hvis hun ikke har lyst til at tale om det lige nu. Måske, kunne du fortælle hende om hvad du tænker og føler, fx at hun skal vide at du stadig holder meget af hende? Når det er sagt, tænker jeg, om det måske også kan være, at din veninde bare gerne vil have lov til at hygge sig når hun er hos dig? Jeg ved ikke hvad du tror? Kan det være, at hun bare har lyst til at være sammen med dig, og lade være med at tænke på de ting der gør hende ked af det når hun er hos dig?
Hvis jeg sådan prøver at forstå din veninde, tænker jeg, at hun har en periode som er ret svær lige nu. Men måske kan det være, at det faktisk er voksne som hun har brug for der hjælper hende? Jeg ved det ikke, hvad tænker du? Måske du kunne skrive hende et brev? Måske kunne du skrive noget a la det du har skrevet her? At du rigtigt gerne vil tale med hende om det, såfremt hun gerne vil have det.. Men også, at hvis hun ikke har lyst til, at tale om tingene, kan i jo bare hygge jer når i er sammen… Lave nogle sjove ting.. Jeg ved ikke om det kunne være en mulighed for dig?
Umiddelbart tænker jeg, at den bedste hjælp du kan give din veninde blot er, at du er der er der for hende…
Jeg håber rigtigt meget, at du kan bruge nogle af de forslag jeg har skrevet? Såfremt du har nogle flere spørgsmål, eller at der er nogle ting du ikke rigtigt føler du har fået svar på, er du altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111 eller logge på BørneChatten. Måske kunne både du og din veninde ringe til BørneTelefonen sammen, eller logge jer på chatten sammen? Det gør det sommetider lettere hvis man er to, og det er helt ok med os. Begge steder sidder der voksne der er klar til at give råd og vejledning.
Mange venlige hilsner
BørneBrevkassen
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.