Brev
Kommunen lytter ikke..
Hej!
Jeg er en pige på 13, der seriøst har brug for nogle råd.
Er røget på en “åben-lukket” afdeling i en by i Jylland. Det et slet ikke det rette sted for mig! Kommer fra et akut opholdsted, i en anden by i jylland som jeg var pisse glad for! Men det var akut så kunne ikke bo der fast. :'(
Min socialrådgiver kontaktede mig og fortalte hun havde fundet et opholdsted til mig.. Jeg fik afvide at jeg kunne sige nej til stedet, men blev dog smidt derud som en bunke affald. Stedet er hæsligt, og det bor voldelige unge, og misbrugere..
Kommunen gider ikke at lytte når jeg siger at jeg ikke vil bo her.. Har krævet ny socialrådgiver, og har krævet møder med Kommunen. Men de kan ikke mærke at jeg har det mega dårligt.. Har brug for hjælp, vil bare gerne væk herfra.. ):
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej med dig
Tak for dit brev. Det er et meget vigtigt dilemma, du skriver ind om, nu hvor du oplever, at du ikke er placeret det rigtige sted, og at din stemme ikke bliver hørt.
Jeg kan virkelig fornemme din frustration over ikke at blive lyttet til – og jeg kan godt forstå dig. Det er vigtigt, at føle sig tryg og tilrette, hvor man bor.
Du skriver, du er 13 år, og din kommune har derfor pligt til at høre din mening i forhold til din anbringelse. De skal faktisk også sende en skriftlig afgørelse til dig, som du har mulighed for at klage over.
Det er min oplevelse, at det skaber en masse uro, når børn og unge videreplaceres. Derfor kan det umiddelbart godt være svært at se, at det "nye" sted er ligeså godt som det, man kom fra. Derfor tænker jeg på, om du stadig har det svært det nye sted? Måske er du faldet mere til, siden du skrev brevet til os?
Hvis du fortsat oplever, at du ikke er havnet det rette sted, og samtidig har svært ved at få din socialrådgiver i tale, vil jeg oplyse dig om muligheden for at få en bisidder fra Børns Vilkår:
Det kan være en rigtig god hjælp at have en voksen med til møder på kommunen, så du har en støtte der, udover at kunne tale med dig om din oplevelse af ikke at blive hørt, samtidigt også kan sikre dine rettigheder. Hvad tænker du om den mulighed?
Jeg håber det bedste for dig, og at du enten bliver glad for det sted, du bor nu, eller at du i samarbejde med din socialrådgiver finder det helt rigtige for dig.
Jeg vil her til sidst lige sige, at jeg synes dit brev vidner om, at du har noget power og en masse gå-på-mod i forhold til, at du ikke vil finde dig i hvad som helst. Hold fast i din vilje og tro på, at der findes et godt sted for dig at være.
Kærlig hilsen
Børnetelefonen