Kommunen har været et halvt år om at gøre noget

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære du,

Tak for dit brev. Hvor er det godt at du skriver herind og fortæller hvordan du har det, det viser mig at du ikke har givet op, selvom du har rigtig meget at slås med.

Jeg er ked af at høre om din situation og at du ikke føler du har fået hjælp fra kommunen. På det du fortæller lyder det til at du har skullet tage alt for meget ansvar i en alt for ung alder og at du har været udsat for nogle ting der ikke burde være sket. Du virker som en begavet og reflekteret pige, og jeg mener bestemt ikke at det er rimeligt at du skal kæmpe så meget for at få den hjælp og de rammer du har brug for. Det er ikke rimeligt at du skal behandles så dårligt derhjemme og jeg er helt enig i at det vil være godt for dig at komme et sted hen hvor de kan give dig den omsorg, hjælp og de rammer du har brug for. Det er bestemt ikke for sent, selvom det havde været ønskværdigt at nogle have reageret på det tidligere.

Der er ikke noget at sige til at du har svært ved at overskue din skolegang med alle de omstændigheder du beskriver i dit brev. Mon du har talt med dem om din situation på skolen? Jeg tænker at det vil være en god idé at sætte dem ind i din situation derhjemme, så de er mere forstående overfor evt. fravær mm. Jeg er sikker på at de vil være forstående og at de som jeg, også vil se det som en stor styrke at du er i stand til at opretholde en uddannelse med alt det du kæmper med derhjemme.

Du skriver at du aldrig har haft en ven. Jeg tænker at det er vigtigt at du ikke bebrejder dig selv eller kommer til at vende det indad til at det er dig der er noget galt med. Ofte når man har været udsat for svigt, kan man have svært ved at turde knytte bånd til andre mennesker for at beskytte sig selv mod at blive svigtet igen. Det er heldigvis noget man kan arbejde med så det kan ændre sig med tiden, og det er jeg sikker på det også vil kunne med dig.

Det lyder til at du både har forsøgt at tale med din mor og med kommunen om hvordan du har det, og hvad dine ønkser er og jeg tænker faktisk at du har gjort alt hvad du har kunnet for at ændre på situationen derhjemme. Det ser jeg som en stor ressource og det viser mig at du er en fighter.

Du skriver selv at du har overvejet at få en bisidder? Jeg tænker faktisk at det vil være en rigtig god idé at få en bisidder der kan hjælpe dig med at komme igennem til kommunen og til at holde dem fast i hvad det er du har brug for. Det er ikke rimeligt at du skal blive ved med at tage den kamp alene, og det lyder til at der er flere fagpersoner (inkl. den børnesagkyndige undersøgelse) der peger på at der er behov for hjælp til dig. Det at du selv er indstillet på at du gerne vil bo et andet sted end hjemme, er faktisk en fordel. Jo mere tydelig du er desto nemmere vil det være for en bisidder at hjælpe kommunen til at hjælpe dig. For at få en bisidder skal du enten ringe til Børnetelefonen på 116111 og tale med en rådgiver, som kan henvise dig til en bisidder, eller du skal ringe direkte til bisidderkorpset på 35555559. De har åbent man-tors fra 9-16 og fredag fra 9-15. Jeg vil virkelig opfordre dig til at kontakte os/dem, da jeg er sikker på at de meget gerne vil hjælpe dig. Du kan læse mere om vores bisidderordning via dette link: https://bornetelefonen.dk/bisidder.

Husk at du også altid er velkommen til at ringe og snakke med en rådgiver fra børnetelefonen. Det er anonymt og gratis og vi vil rigtig gerne tale med dig.

De bedste hilsner

Børnetelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.