Brev
kan i gøre noget jeg vil blive ked af et nej D:
hej børns vilkår
mit navn er s…….. jeg har et føgende problem: her i sommerferien ville jeg rigtig gerne skifte til en efter skole på samsø hvor jeg kontakter min sagsbehandler 2 uger før skole start jeg for så en tilbage mældeng at jeg kan gå på en kostskole jeg kigger hvad den har og jeg siger ja fordi man kan ikke sige nej til kommunen.
jeg kom der hen hvor jeg mødte en afdelings leder der viste rundt men jeg kunne mærke at aruan ikke passede til mig så næste gang jeg kom kunne jeg ikke jeg gik min vej men en af afdelings lederne holdte fast i mig med det mener jeg føregreb med fast hånd ig hanklæmte alt det han kunne jeg kom fri fra hans grab. læg mærke til at jeg ikke har udvist noget vold men når jeg prøver at komme fri fra hans græb siger han at jeg er voldelig.
jeg har ikke slået sparket den eneste der udviste vold var ham jeg gik hen til et bus stoppe sted hvor han talte til ti og tog fat om min hals så jeg næsten ikke kunne trække værret er det det man kalder kvæller tag? er førte mig ind i en bil og kørte mig ned på afdelingen. min gamle skole havde advaret mig mod at gå på den skole fordi de havde en dreng der gik der som sagde at de var uddannet i og som jeg fik at vide at de ikke var.
jeg føler virkelig at jeg er svigtet jeg er dipremerte i hemelighed jeg holder det for mig selv jeg har prøvet at kontakte min sags behandler og hun siger hun ikke kan gøre noget ved det jeg vil bare godt hjem lige nu sidder jeg og græder pga at det hele bare er gået i kage ):
i det her jeg fortæller jeg prøver jeg at lyde som en der gerne vil have hjælp jeg ved godt det lyder som om at jeg overdriver men jeg prøver så hardt at lyde overbevisne jeg har ikke overdrevet hvert eneste ord jeg har fortat er sandt jeg håber at i kan hjælpe mig min mail (xxxxxxxx) jeg kan ikke lide at være der
Dreng, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære S
Børns Vilkår har et bisidderkorps til børn, som har brug for støtte på møder med de sociale myndigheder. Det betyder, at du kan få kontakt med en voksen, som ved rigtig meget om børns rettigheder til at gå med dig op på kommunen og tale med din sagsbehandler. Jeg går ud fra, at kommunen har anbragt dig på en kostskole. Så når din sagsbehandler siger, at hun ikke kan gøre noget, lyder det lidt mærkeligt. Det er nemlig kommunens afgørelse, hvor du skal være anbragt henne - og i sidste ende også kommunens ansvar, at du er et sted, som kan passe godt på dig.Du beskriver en situation, hvor du har oplevet, at en medarbejder har været voldsom over dig. Når en medarbejder griber fat i dig, så kaldes dette en magtanvendelse, og det er der nogle regler for. Der står beskrevet i loven, hvornår en voksen på et anbringelsessted må bruge fysisk magt overfor et barn. En voksen må f.eks. gerne føre et barn fra et sted til et andet, hvis barnet opfører sig uforsvarligt. Den voksne må også gerne bruge magt for at forhindre et barn i at skade selv eller andre - men det er klart, at en voksen ikke må holde dig i et kvælertag, så du har svært ved at få luft. Det lyder ikke i orden. Hvis du gerne vil have vores hjælp og fortælle os, hvem du er, så skal du ringe på 35 55 55 59, hvor du kan få en bisidder. Når vi høre lidt mere til din situation, så bliver det også lettere for os at rådgive dig om dine rettigheder.
Mange kærlig hilsner fra BørneTelefonen